Smerte mellom skulderbladene

Smerte rundt skulderbladene varierer fra verkende til skarp og kan skyldes flere faktorer som statisk holdning, muskelspenninger, skader, eller til og med stress. Mange opplever periodiske episoder av smerter mellom skulderbladene, spesielt de som jobber ved skrivebord, løfter tunge gjenstander eller lider av stress.

Mellom 4% og 50% av befolkningen opplever smerter i midtre rygg. Blant barn og ungdom ser det ut til at forekomsten av disse smertene ligner på forekomsten av nakke- og korsryggssmerter. Hos voksne er imidlertid forekomsten av smerter i midtre rygg lavere enn forekomsten av nakke- og korsryggssmerter.

Hva er det?

Referert smerte er når du føler smerte et sted som er annerledes enn der smerten egentlig kommer fra. Dette skjer på grunn av et nettverk av nerver som er koblet sammen og påvirker mange forskjellige deler av kroppen. Hvis det oppstår en skade ett sted i dette nettverket, kan signaler tolkes i hjernen som smerter i områdene rundt der skaden egentlig er.

Referert smerte fra nakken?

Forskning indikerer at mellomvirvelskivene i nakken, spesifikt rundt C4/C5 og lavere, samt leddene mellom ryggvirvlene, kan forårsake smerter som stråler til området inn mot skulderbladet. Hvis smerten mellom skulderbladene kommer fra nakken, kan du forvente å ha hatt vondt i nakken tidligere, samtidig nakkesmerter, og en sammenheng mellom hvor vondt det er i nakken og smerten som føles inn mot midten av skulderbladet. Smerte fra nakken er ofte en dump, generell verk, i motsetning til lokal smerte som er skarp eller stikkende og mer lokalisert. Dette er ofte en vanlig årsak til smerter mellom skulderbladene.

Sykehistorie og Utredning

For å avklare årsaken til smerten, er en grundig sykehistorie og utredning avgjørende. Differensialdiagnoser bør vurdere hvor vanlig hver tilstand er, og det er viktig å merke seg at de fleste tilfellene ikke involverer prolaps, men heller lokale smerter, muskelspenninger, eller referert smerte.

Behandling

Behandlingen vil variere basert på sykehistorie og funn, men vil som regel inneholde leddkorrigeringer, øvelser, triggerpunktbehandling, og ved behov, dry needling og trykkbølgebehandling.

Referert smerte fra Thorax

Studier viser at smerte fra leddene i ryggraden og ribbeina i brystregionen kan føre til smerter i øvre rygg. Det er viktig å ta en grundig titt på sammenhengene mellom smertene i ryggen og skulderbladet, og spesifikke tester kan utføres for å forstå årsakene bedre. Man kan forvente en historie med smerter i øvre del av ryggen, nåværende smerter der, en sammenheng mellom disse smertene og smerter inn mot midten av skulderbladet. Referert smerte fra thorax er ikke så vanlig som de andre nevnt, og det er viktig å vurdere denne muligheten når man søker å forstå årsaken til smerte mellom skulderbladene.

Behandling

Som kiropraktorer kan vi tilby behandling som involverer manipulasjon og mobilisering av områdene rundt nakken og brystet for å lindre smerte. Spesifikke øvelser anbefales også for å utføres hjemme for å bidra til å lindre ubehag i disse områdene.

Lokal muskelsmerter og triggerpunkter

Hvis årsaken til smerten er utelukket fra både nakke og øvre del av ryggen, er det sannsynlig at det skyldes muskler. Pasienter som opplever smerte fra en bestemt muskel, kan få lindring gjennom behandling av triggerpunkter ved bruk av manuell terapi. Vi kan utføre grundige undersøkelser og tester for å forstå smertene bedre og tilby den beste behandlingen for å lindre ubehaget du opplever. Hvor vanlig er dette? Lokal muskelsmerter og triggerpunkter er svært vanlige årsaker til smerte mellom skulderbladene.

Behandling

Behandling av triggerpunkter ved bruk av manuell terapi har vist seg å være effektiv. Bruk av en tennisball eller lacrosseball mot en vegg, plassert mellom skulderbladene og veggen, kan være en enkel øvelse for å påføre trykk i 1-2 minutter og lindre smerte. Varmeapplikasjon på ømme muskler kan også gi lindring.

Forståelse av smerte mellom skulderbladene er avgjørende for effektiv behandling. Vi håper denne informasjonen har bidratt til å belyse årsakene bak slike smerter. For en grundig vurdering og skreddersydd behandlingsplan, oppfordrer vi deg til å konsultere en kiropraktor. Med riktig tilnærming og dedikasjon til øvelser, kan du oppnå lindring og forbedre din overordnede helse.

Eksempler på øvelser

Prøv disse øvelsene med ca 8-12 repetisjoner, 3 ganger:

Skapula løft

En arms roing

Chin tucks

Windmills

Frode Vivot Sørholt

Med over 20 års erfaring som kiropraktor, har Frode behandlet det mest innen muskel- og skjelettplager hos både barn og voksne.

Hva er kiropraktikk?