En dame som sitter på en fitness ball ved et skrivebord for å bedre kjernmuskulaturen
Aktuelt

Hvilke muskler snakkes det egentlig om når kiropraktoren refererer til kjernemusklene?

De fleste har hørt ordet kjernemuskler eller kanskje det engelskimporterte ordet core muskler uten å egentlig skjønne helt hvilke muskler det er snakk om. Kjernemusklene er et daglig tema vi kiropraktorer snakker om til våre pasienter.

Kjernemuskulatur sett fra siden

Kjernemusklene kan visualiseres som et hus med tak, gulv og vegger, som sitter i buken vår. Taket er mellomgulv muskelen, gulvet er bekkenbunnsmusklene, veggene er tre magemuskler og ryggstrekker-musklene.

Grunnen til at kjernemusklene kommer opp som et tema hos kiropraktoren, kan være at de er en medvirkende årsak til pasientens symptombilde. Kjernemusklene har flere ulike oppgaver, blant annet å danne stabil forankring mellom underkropp og overkropp, samt å opptre som stabil base når vi skal bevege armene eller bena.

Når et titalls muskler skal arbeide sammen, er det fordelaktig at disse er synkronisert og likeverdige i styrke, i forhold til hverandre. Det kan oppstå ubalanseforhold mellom disse musklene som følge av vevsskader eller smerter. Ubalansen kan manifestere seg ved at en av veggene i huset er svakere enn de andre, dette kaller vi kjernemuskulaturinstabilitet. Denne tilstanden er ofte reversibel etter gjenomført rehabiliterings trening.

Kjernemusklene er altså flere muskler i buken og disse må alle fungere godt i forhold til hverandre. Vi kiropraktorer kan hjelpe deg med adekvate rehabiliterings øvelser for dette.

Du kan kanskje starte allerede i dag, ved å bytte ut kontorstolen din med en fitnessball og sitte på den en times tid i løpet av arbeidsdagen. Dette vil være med på å aktivere kjernemusklene mere enn ved å sitte på en tradisjonell kontorstol.  

   ⁃    Lykke til!

Andre artikler