Kiropraktor som behandler en arm

Hva gjør en kiropraktor?

Kiropraktorens rolle i samfunnet

En kiropraktor har en viktig rolle som behandler i et samfunn hvor mange har stillesittende arbeid, i en kombinasjon med for lite bevegelse i forhold til matinntak. Dette er en livsstil som for ulike konsekvenser for hele 85% av befolkningen, som på et eller annet stadie vil slite med smerter i rygg og nakke.

Visste du at forskning viser at en vond rygg er den viktigste årsaken i verden til at folk er sykmeldt og uføre? Det er rett og slett veldig viktig å forebygge og behandle muskel- og skjelettplager i ryggen for å unngå en smertefull tilværelse i sofaen.

En kiropraktor diagnostiserer og behandler smerter og sykdom i nerve-, muskel- og skjelettsystemet og er en viktig bidragsyter til å holde folk i bevegelse slik at de kan arbeide, drive med idrett og ellers holde samfunnets hjul igang.

Hvordan blir man en kiropraktor?

For å bli en kiropraktor tar de fleste den femårige masterutdanningen i Danmark, USA, Storbritannia eller Australia. Turnustjenesten på ett år kommer i tillegg, og er nødvendig for å få autorisasjon som kiropraktor i Norge. Så når du går til en kiropraktor så er det greit å vite at dette er noe som han har studert og jobbet med i over 6 år.

Hva betyr kiropraktikk?

Kiropraktikk betyr enkelt «med hendene». Dette er kiropraktorens viktigste redskap for justering eller korrigering av ledd for akutt smertelindring og raskere helbredelser. Det er etter undersøkelse og på bakgrunn av hva pasienten forteller om tidligere ledd, muskel og skjelettplager at man justerer (leddkorrigerer) der det er behov for det. Kiropraktoren kan også ved behov stimulere gitte områder ved hjelp av triggerpunktmassasje, massasje og tøyninger.

Men kiropraktikk kan hjelpe mot mer enn vondt i ryggen. Bevegelsesapparatet er et dynamisk lenket system – det innebærer at dysfunksjon i et område vil skape kompensatoriske problemer et annet sted i kroppen. Kiropraktisk behandling kan derfor være til hjelp mot hodepine, nakkesmerter, skulderproblematikk, underarmsplager, ryggsmerter, hofte-/knesmerter og mer.

Kiropraktoren’s oppgave som personlig veileder

Kiropraktoren skriver ikke noen form for medikamenter, men kommer med råd og veiledning til hva man kan gjøre selv for å bedre tilstanden – herunder blant annet gange i ulendt terreng, hvile når nødvendig før deretter bevege seg igjen, sittestilling på arbeidsplassen, øvelser man kan gjøre for å påvirke området som er belastet osv.

Kiropraktoren har taushetsplikt som alt autorisert helsepersonale. I noen tilfeller kan det være behov for en second opinion, og da vil en annen terapaut også se på pasienten, slik at man sikrer den best mulige behandlingen for pasienten.

Målet med kiropraktisk behandlking er å få pasienten lindre akutte smerter og sette igang helbredelsesprosesser slik at pasient raskere kan komme i aktivitet. Dette er svært individuelt fra person til person og det betyr varierende antall behandlinger fra pasient til pasient. Noen pasienter opplever bedring etter få behandlinger, noen trenger flere. Vanlig er det å ha intensiv behandling i begynnelsen, med oppfølgingsbehandlinger jevnlig for å opprettholde eller bedre resultatet.

Når trenger du en kiropraktor?

De fleste mennesker henvender seg til kiropraktoren på grunn av smerter i nakke, rygg, armer eller ben, men også andre symptomer som langvarig hodepine kan ligge til grunn.  Du trenger ingen henvisning fra lege. Konsultasjonen hos en kiropraktor innledes med samtale mellom deg og kiropraktoren, hvor du forklarer om ditt problem.

Kiropraktor forklarer om ryggen

Ved første gangs konsultasjon vil undersøkelsen bestå av en generell helse bektraktning etterfulgt av en mer spesifikk undersøkelse for å lokalisere årsaken til dine smerter.

Kiropraktoren vil stille utdypende spørsmål for å kartlegge problemets opprinnelse og din sykdomshistorie er en viktig del av diagnostiske prosessen. Kiropraktorens behandling vil bestå av både smertelindring og en prosess der vi analyserer hele sykdomsbildet slik at du får vite hvilke forebyggende tiltak du kan ta for å løse årsaken til problemet og bli helt frisk fra din lidelse.

Hvordan behandles en dysfunksjon i bevegelsesapparatet?

Dysfunksjon i bevegelsesapparatet blir utløst av belastning vi utsettes for i forbindelse med jobb, trening, kroppsholdning, kosthold og psykologiske faktorer m.m. Fordi kroppen er meget tilpasningsdyktig og gjør det den kan for å motvirke at dysfunksjon oppstår, ser vi ofte at belastningen overskrider det kroppen kan tolerere. Dette kan sammenliknes med et beger som renner over, der den utløsende dråpen ofte er overraskende liten. Eksempel på dette er ryggsmerter som blir utløst ved at vedkommende bøyer seg fremover for å plukke opp noe fra gluvet, eller nakkesmerter som blir utløst av trekk fra et vindu.

For å lokalisere dysfunksjonelle områder i bevegelsesapparatet benytter kiropraktoren seg av kliniske funksjonstester og palpasjon av ledd. Palpasjon innebærer at kiropraktoren kjenner på bevegelsen i hvert enkelt ledd, framfor alt kvaliteten av leddbevegelsen. Ledd som har redusert bevegelighet er potensielle kilder til å skape symptom hos pasienten. Det er disse bevegelsesrestriksjonene vi senere vurderer for behandling. Kliniske funksjonstester vil i tillegg til palpasjon av ledd guide kiropraktoren til nøkkelområdet for behandling. Behandling hos Akutt kiropraktikk innebærer justering av ledd, samt at pasientene får informasjon og kunnskap om hva de selv kan gjøre for å opprettholde en fullgod funksjon.

Ryggsøylen er rom for kroppens nervesystem, og det er nervesystemet som styrer kroppens funksjoner. Kiropraktoren er spesialist på å undersøke kroppens nerve, muskel- og skjelettsystem, samt å korrigere ryggsøylens feilfunksjoner. Kiropraktorene har lang utdannelse og selvstendig behandleransvar på lik linje med leger, tannleger og psykologer

Hos Akutt Kiropraktikk behandler vi blant annet:

• Hodepine, migrene og svimmelhet
  • Nakkesmerter, stiv nakke, kink i nakken, nakkeprolaps
  • Skuldersmerter, smerter mellom skulderbladene
  • Smerter i armen, tennisalbue, slitasjegikt i håndledd og fingre
  • Ryggsmerter, smerter (kink) i korsrygg, hekseskudd, lumbago, prolaps, isjias
  • Hoftesmerter, smerter i bekken og lysk, bekkenløsning og bekkenleddsyndrom
  • Smerter i kne, meniskskader, leddbåndskader, slitasjegikt
  • Smerter i fot, ankel, problem med akillessenesmerter, plantar fascitt, slitasje
  • Idrettsskader, tennisalbue, leddbåndskader
  • Gravide og barn

En kiropraktor kan ved behov:

• henvise deg til legespesialist og fysioterapeut
  • henvise deg til røntgen, CT, MR og ultralyd
  • sykmelde deg i inntil 12 uker

Kiropraktikk kombinert med annen behandling:

• Samarbeide med fysioterapeut for trening og rehabilitering
  • Samarbeide med anestesilege og spesialist i fysikalsk medisin for smertebehandling
  • Samarbeide med ortoped for operasjonsvurdering

Hos Akutt Kiropraktikk får du ikke bare akutt hjelp med dine smerter, men du får også informasjon og kunnskap om hva de selv kan gjøre for å opprettholde en fullgod funksjon. Kiropraktoren kommer inn under Helfo og kan skrive ut sykemelding. Kiropraktoren kan også henvise til fysioterapaut, manuellterapaut og til spesialister som ortoped og nevrolog, samt henvise til MR og røntgen.

Har du spørsmål nåes vi på telefon 2407 2407. Her får du snakke direkte med en av våre kiropraktorer som kan gi deg svar på det du måtte lure på.

Velkommen skal du være!