Konsultasjon hos kiropraktor

Konsultasjon hos KiropraktorDe fleste mennesker henvender seg til kiropraktoren på grunn av smerter i nakke, rygg, armer eller ben, men også andre symptomer som langvarig hodepine kan ligge til grunn.  Du trenger ingen henvisning fra lege. Konsultasjonen hos en kiropraktor innledes med samtale mellom deg og kiropraktoren, hvor du forklarer om ditt problem.

Ved første gangs konsultasjon vil undersøkelsen bestå av en generell helse bektraktning etterfulgt av en mer spesifikk undersøkelse for å lokalisere årsaken til dine smerter.

Kiropraktoren vil stille utdypende spørsmål for å kartlegge problemets opprinnelse og din sykdomshistorie er en viktig del av diagnostiske prosessen. Kiropraktorens behandling vil bestå av både smertelindring og en prosess der vi analyserer hele sykdomsbildet slik at du får vite hvilke forebyggende tiltak du kan ta for å løse årsaken til problemet og bli helt frisk fra din lidelse.

Hvordan oppstår dysfunksjon i bevegelsesapparatet, og hva gjør Akutt Kiropraktikk for å lokalisere og behandle dette?

Dysfunksjon i bevegelsesapparatet blir utløst av belastning vi utsettes for i forbindelse med jobb, trening, kroppsholdning, kosthold og psykologiske faktorer m.m. Fordi kroppen er meget tilpasningsdyktig og gjør det den kan for å motvirke at dysfunksjon oppstår, ser vi ofte at belastningen overskrider det kroppen kan tolerere. Dette kan sammenliknes med et beger som renner over, der den utløsende dråpen ofte er overraskende liten. Eksempel på dette er ryggsmerter som blir utløst ved at vedkommende bøyer seg fremover for å plukke opp noe fra gluvet, eller nakkesmerter som blir utløst av trekk fra et vindu.

For å lokalisere dysfunksjonelle områder i bevegelsesapparatet benytter kiropraktoren seg av kliniske funksjonstester og palpasjon av ledd. Palpasjon innebærer at kiropraktoren kjenner på bevegelsen i hvert enkelt ledd, framfor alt kvaliteten av leddbevegelsen. Ledd som har redusert bevegelighet er potensielle kilder til å skape symptom hos pasienten. Det er disse bevegelsesrestriksjonene vi senere vurderer for behandling. Kliniske funksjonstester vil i tillegg til palpasjon av ledd guide kiropraktoren til nøkkelområdet for behandling. Behandling hos Akutt kiropraktikk innebærer justering av ledd, samt at pasientene får informasjon og kunnskap om hva de selv kan gjøre for å opprettholde en fullgod funksjon.