Hva er isjias? - Symptom, årsak, behandling og 3 enkle øvelser

Hva er isjias?

Med isjias så menes smerter som går langs isjiasnerven.

Isjiasnerven er kroppens største nerve, både i diameter og lengde og den har sitt utspring fra flere av nervene i korsryggen og korsbeinet. Vi har to isjiasnerver, en som dannes på hver side av korsryggen og som følger baksiden av beina nedover som vist på bildet. Det er som regel ved et av disse utspringene at nerven har kommet i klem. Dette kan føre til smerter langs hele isjiasnerven.

Symptomer på isjias

Den typiske presentasjonen av isjias er korsryggsmerter med smerter nedover i et av beina

Det er viktig å huske på at selv om du har fått ryggplager som også gir smerter ned i beina så trenger ikke det bety at det er isjias. Faktisk er det kun i underkant av 10% av tilfellene hvor man har ryggsmerter med smerteutstråling ned i beina som er isjias.

I listen under vil du finne symptomene som  er typiske for isjias og som øker sannsynligheten for at det er kompresjon av isjiasnerven som er årsaken til plagene.

Symptomer:

• Smertene i beina er verre enn smertene i ryggen.

• Smertene ned i beina strekker seg forbi knærne.

• Smerter som kan beskrives som skarpe, skytende og intense.

• Det kan være tap av følelse/sensibilitet over områder i beinet

• Man kan ha tap av kraft/styrke i muskulaturen rundt hofta og beinet.

• Positive utslag på tester som helsepersonell bruker under undersøkelsen

I tillegg har vi noe som kalles falsk isjias og som kan gi noen av symptomene listet over, som prikking og nummenhet og relativt sterke smerter som også går nedenfor kneet. Dette kommer av at isjiasnerven er irritert i et annet område enn ved ryggraden, gjerne ved piriformismuskelen som ligger svært tett opp mot isjiasnerven.

Det er viktig å nevne at hvis man skulle oppleve tap av kontroll på blære eller tarmfunksjon eller nummenhet i skrittet/innsiden av lårene så må man kontakte legevakt umiddelbart da dette kan kreve akutt kirurgi. Ved kraftig nedsatt funksjon i muskulatur som kan føre til i f.eks. droppfot (nedsatt kraft i bein/fot som resulterer i at foten «henger» når man løfter beinet for å gå i stedet for å løfte seg som ved normal gange) anbefales også å oppsøke hjelp umiddelbart. Symptomene som er nevnt ovenfor er svært sjeldne.

Årsaker til isjias

Den vanligste årsaken til «reell» isjias er prolaps i korsryggen. Prolaps oppstår når en av mellomskivene buler ut eller sprekker slik at de presser på nerven (bilde). Prolaps er faktisk et relativt vanlig funn, selv hos personer uten smerter. Det er først når et prolaps presser på nerven og gir isjiassymptomer at det blir et problem. Spinal stenose er en annen relativt vanlig årsak til isjias. Dette skjer når kanalen til nervene som former isjiasnerven blir trangere grunnet forkalkninger og høydereduserte skiver(bilde). Spinal stenose kan ses i sammenheng med økt alder og de fleste som plages med dette er over 60 år. Spondylolyse, som er vanligst hos unge, mannlige idrettutøvere kan i noen tilfeller også gi isjiassmerter. Svært sjeldne årsaker til isjias er blant annet cyster og god eller ondartede svulster.

Diagnostisering av isjias

Diagnosen gjøres på bakgrunn av en grundig sykehistorie og ortopediske tester. Her også symptomene som er listet opp lenger opp i artikkelen bli vurdert. Noen ganger kan det bli nødvendig å henvise til MR, spesielt om det vurderes operasjon eller om man f.eks. mistenker spondylolyse. Kiropraktoren kan på lik linje med lege henvise til MR eller videre til vurdering hos ortoped eller nevrolog om det skulle vise seg å være behov for dette.

Behandling av isjias

Som tidligere nevnt er de aller fleste ryggsmerter med utstråling til beina ikke isjias, men har heller andre årsaker som låsninger og muskelspenninger/triggerpunkter. Derfor er korrekt diagnose viktig slik at man får riktig oppfølging. I de 90% av tilfellene som ikke er isjias kan disse som regel behandles effektivt med manuelle behandlingsteknikker og oppfølging/trening.

Ved isjias vil behandlingen/oppfølgingen være avhengig av årsaken til at nerven er i klem. I de aller fleste tilfeller er årsaken et prolaps i korsryggen. (link til artikkel om prolaps). Det er også viktig å følge med på utviklingen av mulige akutte symptomer som er nevnt lenger opp i artikkelen. En kiropraktor vil kunne hjelpe deg med å finne riktig diagnose og således riktig behandling/oppfølging eller eventuelt henvisning.

Prognose

Dette vil igjen variere etter hva som er årsaken. Med utgangspunkt i at årsaken til isjias er et prolaps vil prognosen likevel variere veldig. Studier viser at 85-90% blir friske innen 6-12 uker. De som ikke blir bra innen 12 uker har en dårligere prognose for å bli frisk uten kirurgi. Totalt er det 95% som kommer seg innen en 12 måneder periode uten bruk av kirurgi. Kliniske funn som kan påvirke prognosen negativt er nedsatte/manglende reflekser og markant tap av kraft i beinet ved presentasjon av plagen.

Hva kan du gjøre selv for å redusere isjias smerter? - her er 3 enkle øvelser!

Isjiassmertene blir ofte forverret av proplaps eller trigget av langvarig sitting, bilkjøring, fremover lent stiling og løfting. Derfor vil vi kunne anbefale at man holder seg i bevegelse, og utfører spesifikke øvelser (i samråd med en autorisert helsepersonell). Her er det likevel noen øvelser som kan hjelpe mot smertene. Prøv deg frem og se hvilken som er best for deg. Forsøk deg frem og stopp om det forverrer plagen.

Liggende ekstensjon

illustrasjon av liggende ekstensjon

Legg deg ned på magen og plassér hendene under skuldrene. Press overkroppen så langt opp som mulig. Slapp helt av i sete- og ryggmuskulaturen og la tyngden hvile på armene. Ta evt. et dypt åndedrag og hold ytterposisjonen i 1-2 sek. Vend tilbake til utgangsposisjonen og gjenta. Øvelsen kan også utføres ved å hvile på albuen, denne varianten kan oppleves noe enklere å utføre.

Ryggliggende rotasjon av korsrygg

Illustrasjon av ryggliggende rotasjon av korsrygg for isjias

Ligg på ryggen med føttene i gulvet og hendene ut til siden. Vend håndflatene ned og hold benene samlet. La knærne falle kontrollert til siden og bruk bukmusklene til å trekke de opp igjen samtidig som du presser korsryggen mot underlaget.

Sete 2

Illustrsjon av sete øvelse for isjias

Ligg med det ene benet krysset over det andre, slik at ankelen hviler på motsatt kne. Hold omkring låret og trekk det mot brystet til du kjenner at det strekker i setemuskulaturen. Hold 30 sek. og bytt ben.

Illustrasjoner levert av Exorlive

Jostein Rommetveit

Jostein undersøker og behandler det meste av muskel- og skjelettplager, med stor interesse for plager i nakke, skuldre, albue, rygg, bekken, sete, hofter og fot, samt hodepine.

På jobb med ryggen i helspenn

Hvordan bli kvitt tennisalbue?