Hvordan bli kvitt tennisalbue?

Hva er tennisalbue?

Tennisalbue (lateral epikondyalgi) er en belastningsskade og en smertetilstand som skyldes overbelastning av senefestet til muskulatur på utsiden av underarmen, vanligvis som følge av gjentatte, ensidige bevegelser. Ofte vil man merke smerten på utsiden av albuen og/eller i underarmen, samt utstråling nedover mot håndleddet. Dette er fordi muskelen som løfter håndryggen blir belastet. I de mer alvorlige tilfellene, vil det kunne gjøre vondt selv når armen hviles eller rettes ut.

Denne typen belastningsskade rammer oftest personer fra 35 år og oppover. Noen yrkesgrupper er også spesielt utsatte, som for eksempel noen typer håndverkere og kontorarbeidere. Dersom man ikke gjør endringer i måten armen/albuen blir belastet, vil problemene kunne bli langvarige. Heldigvis finnes det øvelser man kan gjøre selv for å lindre plagene og fremskyve tilhelingen. Mer om dette lenger ned i artikkelen.

Tennisalbue er noe vi ser og behandler ofte og har god erfaring med.

Animasjon av indre tennisalbue

Illustrasjon hentet fra skadekompassen.se

Hva er årsaken til tennisalbue?

Årsaken til tennisalbue skyldes ofte overbelastning som et resultat av tunge løft, ensidig og langvarig belastning. Dog er det også mulig å bli rammet dersom man utfører en aktivitet/bevegelse som kroppen normalt ikke er vant med.

I enden av muskelen sitter det en sene som overfører muskelkraften opp i senefestet på utsiden av albuen. I utgangspunktet kan det oppstå betennelse i senen, som er en naturlig del av den første reaktive fasen av senens tilhelingsprosess, men betennelsen forsvinner etter noen dager. Dersom sener fortsetter å bli belastet med uten tilstrekkelig hvile, vil dette kunne føre til en forverring av seneskaden med en risiko for en degenerativ forandring i senen. Degenerative seneforandringer kan være irreversible, noe som gjør at det kan være krevende å bli kvitt plagen.

Symptomer på tennisalbue

Typiske symptomer på tennisalbue kan være:

• Ømhet eller smerter på utsiden av albuen

• Det gjør vondt å gripe hardt med hånden

• Det gjør vondt å løfte noe med håndbaken oppover, for eksempel en stekepanne.

• Det er vondt og stivt når armen rettes ut albuen

• Strålende smerter ned på utsiden/toppen av underarmen

Hvordan behandler man tennisalbue?

Det finnes ulike behandlingsmåter for behandling av tennisalbue. Disse har vi listet opp under

• Rehabiliteringstrening

• Trykkbølgebehandling

• NSAIDS

• Nålebehandling/akupunktur

• Kryssfriksjonsmassasje og manipulasjon

• Injeksjonsbehandling

• Operasjon

Trening

Trening hvor belastingen øker gradvis er en behandlingsform som bør utprøves først. Du kan trene hjemme, men det er greit å få personlig veiledning fra fysioterapeut, kiropraktor eller annet autorisert helsepersonell. Mer info om hvilke hjemmeøvelser som kan utføres finner du lenger ned i artikkelen.

Trykkbølgebehandling

Trykkbølgebehandling er en svært effektiv behandlingsform mot senebetennelse. Det er godt dokumentert effekt av trykkbølgebehandling kombinert med et treningsprogram. Les mer om hva trykkbølgebehandling er og hvordan denne brukes som en behandlingsform mot senebetennelse.

NSAIDS

Det finnes ulike reseptfrie medisiner som kan hjelpe mot smertene samt kan være effektive mot de akutte tilfellene av tennisalbue.

Kortison

En kortisoninjeksjon som du får av lege og er ofte effektivt på kort sikt, vanligvis ikke mer enn tre måneder. Kortison kan øke risikoen for at plagene kommer tilbake og bli vedvarende. Derfor brukes kortison sjeldnere som behandling for tennisalbue og skal ikke være første behandlingsalternativet.

Tørrnåling/akupunktur

Nålebehandling er et annet konservativt behandlingsalternativ som mange føler de får gode resultater med. Forskning har så langt ikke vist noen klar effekt av denne typen behandlingsform.

Kryssfriksjon og leddmanipulasjon

Dette er manuelle teknikker som kan brukes for å fremme kroppens egne prosesser til sårtilhelning, ofte supplerende til f.eks trykkbølge og/eller rehabiliteringstrening.

Operasjon

Dette er som regel en behandlingsmodalitet som blir brukt hvis andre behandlingsformer ikke har fungert. Operasjon sammen med opptrening har vist seg å gi gode resultater, men man kan miste styrke i muskulatur og det er alltid noen risikofaktorer forbundet med operasjon. Med tanke på at de aller fleste blir bra ved konservativ behandling og hvile burde dette være “siste utvei” ved behandling av tennisalbue

Kan man behandle tennisalbue selv?

I første omgang er det viktigst er å redusere aktiviteten som fremprovoserer smerten og ubehaget. Det finnes også en del støtter, bandasje, håndleddsbeskyttelse m.m. som kan lindre smerten og redusere belastningen Ellers er det en rekke øvelser som kan utføres for å lindre smertene. Mer om hvilke øvelser som hjelper mot tennisalbue, kommer lenger ned i artikkelen.

Kan tennis albue gå over av seg selv?

Tennisalbue går over av seg selv, men dette kan ta lang tid og det varierer fra person til person.

Kan man bli sykemeldt for tennisalbue?

Behovet for sykemelding vurderes fra person til person og er avhengig av hvor mye jobben påvirker behandlingsplanen. I mange tilfeller kan sykemelding være nødvendig ved oppstarten av behandling. Sykemeldingen kan være alt fra gradert til 100% sykemelding.

Øvelser for tennisalbue

Under viser vi hvilke øvelser som du selv kan utføre for å lindre smerter ved tennisalbue (musearm).

1. Håndleddsstrekk m/ strikk og strak albue

Animasjon av håndleddstrekk med strikk

Fest en strikk i en ribbevegg eller dørhåndtak og stå med ryggen mot festepunktet. Hold i håndtaket på strikken med den aktuelle hånden, håndbaken peker frem. Vipp håndbaken frem og opp. Det skal kun skje bevegelse i håndleddet, albuen holdes strak.
Utfør øvelsen med 12 repetisjoner og 3 sett, med ca 1 minutts pause mellom settene.

2. Håndleddsbøy m/støtte 1

Animasjon av håndleddsbøy-øvelse

Sitt på knærne med underarmene hvilende på benken. Hold hantlene med bare fingertuppene, krøll fingrene sammen og rull hantlene inn i hendene. Bøy samtidig håndleddene mot deg. Slipp hantlene langsomt tilbake og gjenta øvelsen.

3. Underarm pronasjon og supinasjon 1

Animasjon av underarm pronasjonsøvelse

Sitt litt foroverbøyd med den ene underarmen på låret. Vend håndflaten opp og hold et fast grep rundt den innerste siden av hantlen. Fra at hantlen peker ut til siden roterer du i underarmen slik at den peker til motsatt side. Bytt arm.

4. Eksentrisk underarmsbøy

Animasjon av eksentrisk underarmsbøy øvelse

Start med en manual i den ene hånden. Vekten skal ikke være tyngre enn at du skal klare å gjennomføre hele øvelsen med god kontroll.  La underarmen få støtte av ett bord mens hånden hviler utenfor bordkanten. Hjelp til med motsatt hånd for å løfte vekten opp slik at du strekker håndleddet. Senk hånden rolig ned igjen uten hjelp fra motsatt hånd. Et godt utgangs punkt er 3 sett a 12 repetisjoner med 1-2 minutter pause. Denne har vist seg å være svært effektiv i behandlingen av tennisablue.

5. Underarmsstrekk

Animasjon av underarmsstrekk øvelse

Hold en strak arm framfor brystet og vend håndflaten ned. Grip omkring fingrene med den andre hånden og trekk hånden ned og bakover, slik at håndflaten vender mot deg. Når du kjenner at det strekker på oversiden av underarmen, så holder du 30 sek. Bytt arm.

Illustrasjon hentet fra Exorlive

Jostein Rommetveit

Jostein undersøker og behandler det meste av muskel- og skjelettplager, med stor interesse for plager i nakke, skuldre, albue, rygg, bekken, sete, hofter og fot, samt hodepine.

Hva er isjias? - Symptom, årsak, behandling og 3 enkle øvelser

Hva er krystallsyke?