Korsryggsmerter – de vanligste ryggsmertene

Nærmere 85% av befolkningen vil ha smerter i ryggen på et eller annet tidspunkt i livet. Og ser man på sykmeldinger så skyldes over halvparten muskel- og skjelettplager hvor da de fleste har problemer i ryggen og da spesielt i korsryggen. Kiropraktorer er spesialister på diagnose og analyse av smerteårsaker, akutt smertelindring og behandling av ryggsmerter og da spesielt korsryggsmerter.

En kiropraktisk behandling brukes først og fremst som et smertelindringsalternativ for muskler, ledd, bein og bindevev (brusk, leddbånd og sener). Riktig innretting av kroppens muskel- og skjelettstruktur, spesielt ryggraden, vil gjøre det mulig for kroppen å helbrede seg selv uten kirurgi eller medisiner.

Det kan være mange forskjellige årsaker til ryggsmerter, og derfor er det viktig å få kartlagt problemet gjennom en ordentlig diagnose, slik at man kan behandle skadeområdet på en korrekt måte.

smerter i korsryggen

Behandling av smerter i ryggen

Under en førstgangskonsultasjon vil kiropraktoren gjerne høre om din sykdomshistorer. I tillegg utføres det en fysisk undersøkelse for å diagnostisere skaden slik at man kan sette opp en behandlingsplan. Behandlingsplanen kan innebære en eller flere manuelle justeringer der kiropraktoren korrigerer leddene ved å bruke en kontrollert, kraft for å forbedre rekkevidden og bevegelseskvaliteten. Hos kiropraktoren kan du også motta ernæringsrådgivning og råd om trening/rehabilitering som en del av denne behandlingsplanen. Målet for kiropraktisk behandling er full restaurering av funksjon og forebygging av skader, samt lindring av ryggsmerter.

Les mer om kiropraktisk behandling av korsryggsmerter her.

Hva er fordelene ved kiropraktisk pleie?

Spinal ledd korrigering og kiropraktisk pleie anses som sikre, effektive behandlinger for akutte smerter i korsryggen, eksempelvis den typen plutselige skader som følger av tunge løft eller en brå og uvant bevegelse. Akutte ryggsmerter er de mest vanlige og går vanligvis over av seg selv etter en periode, på alt fra en til seks uker. En kiropraktisk behandling vil hjelpe med smertelindring og påskynde helbredelsesprosessen slik at du raskere kommer tilbake til dine vanlige gjøremål.

Forskning har også vist at kiropraktisk behandling også kan være nyttig i behandling av nakkesmerter og hodepine. I tillegg kan slitasjegikt og fibromyalgi reagere på det moderate trykket som brukes av kiropraktorer, samt utøvelse av dypvevsmassasje.

Kroniske ryggsmerter, den typen smerter som kan komme plutselig eller gradvis og vare mer enn tre måneder, er også skader kiropraktoren arbeider med daglig med sine pasienter.

Personer som har skader som osteoporose, ryggmargskompresjon eller inflammatorisk leddgikt, eller som er på blodfortynnende medisiner, bør ikke behandles med leddkorrigering hos kiropraktor. I tillegg bør pasienter som har vært igjennom kreftbehandling først få klarering fra sin lege før de gjennomgår justeringer på ryggen.

All kiropraktisk behandling er basert på en nøyaktig diagnose av dine ryggsmerter. Kiropraktoren skal sørge for å være godt informert om din sykehistorie, pågående medisinske tilstander og aktuelle medisiner som du benytter. I tillegg vil kiropraktoren ønske å få informasjon om psykologisk historie, om du har vært igjennom kirurgiske operasjoner og generelt om din livsstil.

Hvis du er usikker anbefaler vi deg at du tar kontakt med din fastlege for å forsikre deg om at nettopp din tilstand kan dra nytte av kiropraktikk som et smertelindringsalternativ. I tilfeller med utstrålende smerter ned i bena og da spesielt i kombinasjon med problemer med å kontrollere urinblære eller tarm bør alltid lege kontaktes.

Har man gått på smertestillende lenge kan kiropraktoren gi deg smertelindring og bidra til raskere restitusjon av problemområdet. Fordelen med dette er at du kan komme raskere i gang med ryggøvelser som igjen vil ha en helbredende og prevantiv virkning. Her er tanken at jo raskere du kommer tilbake i lett bevegelse, jo raskere blir du helt bra igjen. Det er viktig å ikke overdrive. Flere korte gå turer er bedre enn én lang.

Har du spørsmål til en kiropraktor vedrørende dine smerter i korsryggen er vi hos Akutt Kiropraktikk bare en telefonsamtale unna. Ring 24072407 og få svar på det du lurer på.

Frode Vivot Sørholt

Med over 20 års erfaring som kiropraktor, har Frode behandlet det mest innen muskel- og skjelettplager hos både barn og voksne.

Kiropraktorens oppgave i samfunnet

Nakkesmerter, stiv nakke eller kink i nakken