Nakkesmerter, stiv nakke eller kink i nakken

Stått opp i dag med en kink i nakken?

Kink i nakken behandles ofte av kiropraktorene. Kink i nakken kan oppstå på flere måter, men felles for denne skaden er at nakken har låst seg i en skjev stilling.

Et typisk scenario er at man våkner om morgenen og føler seg stiv og rar i nakken etter å kanskje ha sovet feil i løpet av natten. Dette kan også være veldig smertefullt. Man kan også få en låsning i nakkensmuskulaturen som kan resultere i at bevegelsen i nakken blir kraftig redusert. En slik tilstand kalles kink i nakken eller akutt torticollis.

Kink i nakken er ikke farlig, men kan være svært ubehaglig for den som er rammet. Man er ikke helt sikre på selve årsaken til nakkekink, men det kan i noen tilfeller skyldes en bukning av den fjærende skiven som ligger mellom nakkevirvlene.

Oftes vil en slik skade gå over av seg selv, men en kiropraktor vil behandle nærliggende ledd og muskulatur raskere gi pasienten smertelette og mer beveglighet. I enkelte tilfeller er det for pasientene overraskende få behandlinger som skal til. Kiropraktoren vil også gi tips og råd om avlastning og hvile.

Mann med kink i nakken

Har du vedvarende nakkesmerter?

Vondt i muskler eller muskelverk som vi også kaller det er ofte et vanlig problem for mange som arbeider foran en datamaskin. Vår muskulatur er ikke egentlig ikke laget for statisk arbeide. Resultatet kan ofte bli smerter fra nakke-/ skuldermuskulaturen.

Behandlingen rettes mot å få muskulaturen mer avslappet i tillegg til holde assosierte ledd i god bevegelse. Vi vil også anbefale jevnlige øvelser du kan utføre for å forebygge at smerten kommer tilbake. Les mer om kiropraktisk behandling av nakken.

Frode Vivot Sørholt

Med over 20 års erfaring som kiropraktor, har Frode behandlet det mest innen muskel- og skjelettplager hos både barn og voksne.

Korsryggsmerter – de vanligste ryggsmertene

Hva gjør en kiropraktor?