Nakkesmerter og kiropraktisk behandling

Personer som opplever nakkesmerter eller nakkestivhet kan få godt utbytte av en kiropraktisk behandling av nakken. Kiropraktoren kan lindre både smerter og ubehag, men kan også finne den underliggende årsaken til smertene i nakken og hvordan man kan arbeide for å forhindre at nakkeskaden kommer tilbake etter behandling.

Mulige årsaker til nakkestivhet/smerte

• Dårlig holdning

• Direkte slag eller traumer i nakken, for eksempel i whiplash

• Degenerativ skivesykdom

• Overbelastning av nakken

• Cervical spondylose

• Slitasjegikt

• Spinal stenose

• En nerve i klem

• Prolaps i nakken

Etter en innledende og grundig undersøkelse/diagnose kan kiropraktoren utføre en rørelse palpasjon av nakken for å behandle muskel-, ledd- og nervesmerter. Nakkejusteringer innebærer at kiropraktoren påfører en plutselig, men kontrollert kraft på det berørte leddet – skyver den utover området der den vanligvis beveger seg.

Hvordan kiropraktisk behandling hjelpe deg?

For nakkesmerter kan kiropraktiske nakkejusteringer (også kalt manipulasjon) bidra til å normalisere leddets funksjon. Denne justeringen er bevist å redusere smerte forårsaket av overbelastning av muskler, klemte nerver og andre komplikasjoner i nakken. Kiropraktorer bruker hendene for å foreta en manuell justering av nakken for å gjenopprette nakkens normale funksjon.

Leddmobilitet

Det er en væske tilstede i leddene som støtter jevn glidning av bein og vev. Denne væsken kalles synovialvæske og virker som et glidemiddel i leddene. Synovialvæsken inneholder forskjellige gasser som oksygen, nitrogen og karbondioksid. Disse gassene frigjøres ved en justering av disse leddene og kan gi en «knekke» – lyd i nakken også kjent som «kavitasjon». Kavitasjonen skaper en reduksjon i trykket i leddhulen og bidrar til å øke leddmobiliteten. Denne restaurering av leddbevegelse kan lindre smerten og tilhørende symptomer.

Justering av sener og leddbånd

Sener og leddbånd eller ligament er fibrene som forbinder muskler og bein til leddene. Disse påvirkes av nakkebevegelser. En skade på nakken kan føre til at senene kommer ut av stilling og en kiropraktisk manipulasjon kan da gjenopprette senenes opprinnelige posisjon. Reposisjonering av den berørte senen og ligamentet bidrar til å redusere nakkesmerter og ubehag forårsaket av dårlig holdning og bløtvevs nakkeskade.

Nakke leddgikt

Leddgikt er en tilstand som med skader på bein og brusk som får leddene til å miste glatthet. Denne tilstanden kan forårsake stivhet, smerte og betennelse når en person beveger nakken.
En kontrollert nakkemanipulering av en kiropraktor kan bidra til å øke fleksibiliteten og redusere friksjonen – noe som kan resultere i smertelindring og redusert betennelse.

Justering av nakken – er det farlig?

Mange lurer på om det er farlig å «knekke opp» nakken. Noen har hørt om enkelte uhell hvor pasienten har fått varige men etter nakke manipulasjon. For å kartlegge dette har det vært utført flere store studier hvor man har undersøkt pasienter som har blitt rammet av en sjelden form for slag og sammenhengen med en kiropraktisk behandling. Konklusjonen var at de ikke fant noen sammenheng og at en slik hendelse var ekstremt sjelden. Les mer om dette i artikkelen «Er det farlig å «knekke opp» nakken?» på Forskning.no

Frode Vivot Sørholt

Med over 20 års erfaring som kiropraktor, har Frode behandlet det mest innen muskel- og skjelettplager hos både barn og voksne.

Hodepine, migrene og svimmelhet

Kiropraktorens oppgave i samfunnet