Raskere tilbake med rett behandling

I følge sykefraværsstatistikken til NAV for 2016 er nærmere 50% av alle sykemeldinger blant menn knyttet til muskel- og skjelettlidelser. Hos både menn og kvinner regnes denne typen skader som den fremste årsaken til sykefravær, som koster samfunnet flere titalls millioner kroner årlig.

kiropraktor-skriver-ut-sykemelding-2048x1110.jpg

Muskel- og skjelettlidelser skyldes som regel negative biomekaniske forandringer i kroppen. Forandringene oppstår gjerne i forbindelse med monotone aktiviteter som mye stillesitting eller fysisk aktivitet med kontinuerlig belastning på enkelte muskel- og leddgrupper. Dette fører til en dysfunksjon i leddene som gjør at vi ikke klarer å bevege kroppen naturlig. Som følge av dette begynner kroppen selv å kompensere, og musklene rundt smerteområdet blir stående i spenn. Dette kan resultere i akutte smerter, strekk eller betennelse. Når akutte smerter går ubehandlet kan de utvikles til kroniske plager.

– Vår oppfatning er at mange av dem som sliter med denne typen smerter ikke mottar den rette formen for behandling, forteller kiropraktorene ved Akutt Kiropraktikk i Oslo. Det er ikke mer enn en tredjedel av de som plages av muskel- og skjelettlidelser som benytter seg av kiropraktikk. I de fleste tilfeller vil behandling hos en kiropraktor være mye mer effektivt enn smertestillende og antiinflammatoriske medikamenter. Ved rett behandling kan sykefraværet reduseres med nesten halvparten.

Behandlingsalternativene innen helsesektoren er mange, og flere pasienter opplever det som utfordrende å finne rett behandling i valget mellom blant annet fastlege, fysioterapi og kiropraktikk. Akutt Kiropraktikk påpeker at typen behandling man trenger avhenger av symptomene pasienten opplever. For å diagnostisere muskel- og skjelettlidelser, kreves gode kunnskaper innen allmenn medisinsk diagnostikk og dybdekunnskap om bevegelsesapparatet og nervesystemet. Kiropraktorer har en 5-årig utdannelse i tillegg til et turnusår innenfor dette feltet. Kiropraktikk er en primærhelsetjeneste. –Det bør være førstevalget for mange som opplever smerte. På samme måte som du ville dratt til fastlegen dersom du har feber, skal du dra til kiropraktor dersom du opplever smerter i ledd eller muskler.

Frode Vivot Sørholt

Med over 20 års erfaring som kiropraktor, har Frode behandlet det mest innen muskel- og skjelettplager hos både barn og voksne.

Hvilke muskler snakkes det egentlig om når kiropraktoren refererer til kjernemusklene?

Nettbrett kan gi deg nakkesmerter og hodepine