Hva er krystallsyke?

Krystallsyke er svimmelhet forårsaket av løse “krystaller” som er på avveie i balanseorganet i øret. Opprinnelig tilhører krystallene en annen del av øret, men som har blitt løsnet og vandret videre inn i buegangene, tilhørende balanseorganet. Det gjør at du føler deg veldig svimmel når du snur hodet på bestemte måter.

Krystallsyke heter på fagspråket “benign paroksysmal posisjonsbetinget vertigo” (BPPV), og kan direkte oversettes til “godartet anfallsvis stillingsavhengig svimmelhet”. BPPV kan oppleves svært ubehagelig og kanskje også skremmende, men er en helt ufarlig lidelse. Krystallsyken er ikke smittsom og kan gå over av seg selv, men i en del tilfeller ganger kan det være behov for utredning og behandling.

Hvorfor får man krystallsyke?

Årsaken til at krystallene har havnet feil eller at enkelte opplever denne tilstanden er ikke kjent, dog kan krystallene har blitt løsnet som et resultat av:

• Hjernerystelse

• Slag mot hodet

• Virus i balansenervene

• Aldersrelaterte endringer i balanseorgnaet i det indre øret

Det som skjer er at det oppstår forandringer i balanseorganet. Ser vi nærmere på balanseorganset (se bildet under) så ser vi at den består av tre bueganger som står vinkelrett på hverandre. Inne i buegangene flyter en væske (endolymfen). Når vi snur og vender på hodet, vil disse bevegelsene registreres i form av bølgebevegelser i buegangene, og det sendes meldinger inn til hjernen om hvilken posisjon hodet står i.

Ved BPPV har det løsnet små “krystaller” fra en en annen del av øret. Disse faller da inn i buegangene og forstyrrer balanseorganet. Når vi beveger på hodet, vil disse partiklene kunne forflytte seg og det oppstår større bølgebevegelser enn normalt. Slike bølgebevegelser mener man er årsaken til plutselige anfall med svimmelhet. En svimmelhet minner om følelsen av å kjøre noen runder på en karusell.

Hvem får krystallsyken?

• Den forekommer i alle aldersgrupper, men forekomsten øker med alderen

• Det forekommer sjeldent hos barn (1)

• 65 % av pasienten med krystallsyken er kvinner (2)

• Vitamin d mangel, migrene, hodeskader og forhøyet nivå med immunceller (T celler) er kjente risikofaktorer for krystallsyken (3).

Hva er symptomer på krystallsyke?

Krystallsyken opptrer typisk som voldsomme, plutselige anfall av svimmelhet. Symptomene oppstår som regel i sammenheng med at du beveger eller snur hodet, såkalt karusellsvimmelhet (rotarisk vertigo). Hvis du setter deg opp, kan du også føle deg svimmel når du vipper hodet forover eller bakover. Svimmelheten varer vanligvis fra noen sekunder opp til et halvt minutt. Den kommer så tilbake når du gjør den samme bevegelsen igjen.

Ofte starter symptomene om morgenen og det er vanlig å først legge merke til dem når du snur deg eller setter deg opp i sengen for å slå av vekkerklokken. Karusellsvimmelhet gir følelsen av at rommet snurrer selv om alt står stille. Ofte beveger øynene seg ufrivillig når du blir svimmel av krystallsyke. Når svimmelhetsfølelsen kommer kan du få problemer med balansen, føle deg kvalm, ha problemer med å gå rett og ha problemer med å fokusere øynene. Noen vil også føle et behov for å måtte legge seg ned eller at de skal falle.

Symptomer på symptomer ved krystallsyken:

• At man blir “karusellsvimmel” når man snur seg og snur hodet.

• At svimmelheten gjør deg kvalm og gjør det vanskelig å gå rett og å fokusere øynene.

• At øynene beveger seg ufrivillig frem og tilbake(nystagmus), som regel horisontalt, men også sirkulært.

• Akutt svimmelhet med følelse av rotasjon

• Ustøhet – behov for å holde seg fast

• Anfall fremprovoseres typisk av hodebevegelser eller stillingsforandring

• Kvalme og oppkast kan forekomme

• Anfallene varer som regel noen sekunder og sjeldent mer enn en minutt

Hvor lenge er det vanlig å ha krystallsyken?

Hos 1/3 del av dem som får påvist krystallsyke forsvinner symptomene av seg selv innen tre uker. Hos de aller fleste er symptomene borte innen seks måneder fra symptomene startet.

Hvem kan diagnostisere krystallsyke?

Diagnosen stilles klinisk. Legen vil se etter ufrivillige øyebevegelser (nystagmus) og utføre kliniske tester som for eksempel Dix-Hallpike manøveren (4) og deretter følge opp med riktig behandling som f.eks eppley manøver (5).

Hvordan behandle krystallsyke?

Har du problemer med svimmelhet er det greit å ta en legeundersøkelse for å finne ut hva som forårsaker plagene – svimmelhet kan ha mange ulike forklaringer.

For å utelukke andre, underliggende tilstander/årsaker til svimmelhet og stille diagnosen krystallsyke, kan det være nødvendig med flere undersøkelser og/eller å rekvirere MR eller CT av hodet.

Normalt sjekker legen balansen din, refleksene dine og noen ganger også blodtrykk og blodprøver. Du kan også gjøre en rekke raske hodebevegelser mens du endrer posisjon fra for eksempel å sitte til å ligge. På denne måten kan legen tvinge frem svimmelheten din og noen ganger umiddelbart avdekke om det er nettopp krystallsyke som er årsaken til problemene. I noen tilfeller kan det hende du må henvises til en ØNH (Øre-Nese-Hals)-spesialist for å bekrefte diagnosen.

Den mest vanlige behandlingsmetoden kalles for Epleys Manøver. Dog skal det nevnes at underkant av 10% av tilfellene med krystallsyke vil krystallene ha lagt seg slik at vanlig behandling med Epleys manøver (6) ikke vil være riktig fremgangsmåte. Da kan mer avansert utredning være nødvendig. Ved enkelte sykehus i Norge vil man da kunne utrede krystallsyken ved hjelp av en rotasjonsstol. Du sitter da sikret med belte i en stol som kan roteres omkring to akser. Stolen vil bli rotert på ulike måter og du får på deg briller som måler øyebevegelsene mens testen utføres.

Som regel går krystallsyken over av seg selv, uten behandling, men krystallsykdom som ikke blir bedre med trening hjemme kan kreve ytterligere utredning og behandling av helsevesenet.

Hvis du har alvorlige problemer med kvalme forbundet med krystallsykdom, kan du noen ganger få reseptbelagte legemidler som lindrer symptomene.

Det er vanlig at symptomene på krystallsyke kommer tilbake en gang senere i livet.

I noen tilfeller er det også nødvendig med flere undersøkelser og/eller å rekvirere MR eller CT av hodet for å utelukke andre årsaker til svimmelheten.

Hva bør man unngå ved krystallsyke?

Dette er individuelt og det beste rådet er å få gjort en undersøkelse og satt korrekt diagnose slik at man kan starte med riktig behandling og rådgivning.

Blir man sykemeldt ved krystallsyke?

Akutt svimmelhet er svært ubehagelig kan føre til at man må sykemelde seg. Krystallsyken kan også være en bidragsfaktor til angst og usikkerhet. Spesielt personer som har jobber der de har ansvar for andre personer, eller driver med tungt maskineri, vil typisk bli sykemeldt ved krystallsyke.

Kan krystallsyken gå over av seg selv?

Krystallsyken kan i mange tilfeller gå over av seg selv, men det dette kan ta tid. Det viser seg at  pasienter som har utslag ved testing for krystallsyken (Dix hallpike) har en bedre prognose hvis tilstanden behandles (7).

Hva kan man gjøre selv for å bli kvitt krystallsyken?

Vår første og sterkeste anbefaling vil å være å oppsøke en lege som kan stille riktig diagnose og deretter gi/henvise deg rett behandling umiddelbart. Dette er på grunn av at det kan skje at krystallene flytter seg til andre bueganger, noe som kan bety behov for endret behandling og øvelser.

Dog vil man i mange tilfeller kunne få redusert svimmelhet ved spesialtilpassede fysiske øvelser. Øvelsene består i å prøve å flytte løse ørekrystaller ved hjelp av ulike hodebevegelser. En lege, fysioterapeut eller kiropraktor vil kunne vise deg hvordan dette utføres.

Noen ganger forsvinner ubehaget umiddelbart, men i de fleste tilfeller må du fortsette med bevegelsesøvelsene i et par uker.

Eksempler på hjemmeøvelser

1. Hodebevegelse fra side til side m/festet blikk

Illustrasjon av øvelser for hodebevegelser

Sitt på en stol. Fest blikket på et punkt omlag 1,5 - 2 meter foran deg. Beveg hodet hurtig fra side til side uten å bevege blikket.

2. Hodebevegelser opp og ned m/bevegelig blikk

Illustrasjon av øvelser for sittende hodebevegelser

Sitt på en stol. Bøy hodet opp og ned i en stor ja-ja-bevegelse. Blikket skal følge hodebevegelsen. Etter utførelse av et sett tar du pause inntil svimmelheten har gitt seg (omlag 10 sekunder) før du tar et nytt sett.

3. Gå på linje

Illustrasjon av en dame som går på rett linje

Lag eller forestill deg en linje på gulvet. Gå framover med små skritt, uten at du mister balansen. Beveg hodet vekselvis fra side til side, hold blikket opp og frem. Føttene skal peke rett fram og armene ned langs siden.

4. Epleys manøver (venstre side)

Illustrasjon av dame som utfører epleys manøver for venstre side

Ved krystallsyke på venstre side:

B. Legg deg ned på rygg med hodet fortsatt rotert til venstre. Skuldrene dine burde nå ligge på puten og hodet noe bakoverbøyd.

C. Etter 30 - 60 sekunder snur du hodet langsomt 90 grader til høyre uten å heve det.

D. Deretter snur du hodet ytterligere 90 grader, slik at nesen peker på skrå ned mot puten. For å få til dette med du legge deg over på siden uten at du løfter hodet.

E. Ligg i 30 sekunder eller mer før du setter deg langsomt og sidelenges opp.

F. Nakken skal være lett bøyd når du setter deg opp. Ved krystallsyke på høyre side brukes samme fremgangsmåte, men mot andre siden: A. Sitt på en behandlingsbenk (eller i en seng). Roter hodet 45 grader mot høyre. Følg steg B - F, men mot venstre side.

5. Epleys manøver (høyre side)

Illustrasjon av dame som utfører epleys manøver for høyreside

Ved krystallsyke på høyre side:

B. Legg deg ned på rygg med hodet fortsatt roter til høyre. Skuldrene dine burde nå ligge på puten og hodet noe bakoverbøyd.

C. Etter 30 - 60 sekunder snur du hodet langsomt 90 grader til venstre uten å heve det.

E. Ligg i 30 sekunder eller mer før du setter deg langsomt og sidelenges opp.

F. Nakken skal være lett bøyd når du setter deg opp. Ved krystallsyke på venstre side brukes samme fremgangsmåte, men mot andre siden: A. Sitt på en behandlingsbenk (eller i en seng). Roter hodet 45 grader mot venstre. Følg steg B - F, men mot høyre side.

Illustrasjoner er levert av Exorlive

Jostein Rommetveit

Jostein undersøker og behandler det meste av muskel- og skjelettplager, med stor interesse for plager i nakke, skuldre, albue, rygg, bekken, sete, hofter og fot, samt hodepine.

Hvordan bli kvitt tennisalbue?

Har du vondt under foten eller i hælen?