Hvordan bli kvitt senebetennelse?

Før vi går rett på sak så er det viktig med en generell forståelse av hva en senebetennelse er. Vi skal derfor begynne med å forstå hva en senebetennelse er, typiske symptomer, varigheten av en senebetennelse, behandlingsmåter og til slutt hva du som pasient kan gjøre for å bli kvitt plagen.

Hva er en senebetennelse?

Sener er sterke strukturer som fungerer som bindeledd der hvor muskelen fester seg til skjelettet. Senebetennelse er en overbelastningsskade (tendinose) eller en betennelsestilstand (tendinitt) som oppstår i senen. En samlebetegnelse på denne typen seneplager kalles for tendinopati. Det er altså ikke snakk betennelse som følge av virus eller bakterier, men kroppens egen reaksjon på irritasjon og skade i senen.

Senebetennelse oppstår ofte som et resultat av for mye ensidig belastning og kan oppstå i områder med bevegelige ledd, som f.eks skulder, håndledd, albue, arm, kne, underarm og hæl. Det kan også oppstå etter en plutselig økning i belastning fra det kroppen er vant til. Typiske årsaker kan være kontorarbeid (tastatur tasting), amming og lite variert trening eller plutselig økt treningsmengde. Det er ikke alltid man klarer å identifisere årsaken til hvorfor disse senebetennelsene oppstår. Forskning viser at din generelle helse vil kunne påvirke hvor enkelt du kan få en senebetennelse.

Hvordan kjennes en senebetennelse ut?

Typiske symptomer på senebetennelse er ofte smerter, ømhet og ubehag rundt senen. Du vil da kunne oppleve smerte/ubehag både under og eventuelt etter belastning (eks. treningsøkt). Etter hvert vil man kunne oppleve smerte i hvilende tilstand, sterkere smerte i visse bevegelser og redusert bevegelighet grunnet smerte. Det kan også oppstå ømhet i et større område rundt der senebetennelsen sitter.

Illsutrasjon av senebetennelse i foten

Hvor lenge varer en senebetennelse?

Varigheten til en senebetennelse påvirkes av en rekke faktorer. Senebetennelse kan deles inn etter kortvarige (akutte) senebetennelser som kalles for tendinitt og langvarige (kroniske) betennelser som kalles for tendinose. For noen vil kortvarige senebetennelse forsvinne av seg selv i løpet av et par uker med relativ hvile. For andre kan det ta alt fra 3 til 12 måneder med behandling og rehabiliteringstrening å bli kvitt denne plagen

Det anbefales at du tar kontakt med helsepersonell dersom du har sterke eller langvarige plager, er usikker på hva som er årsaken til plagene dine eller trenger hjelp med å bli kvitt dem.

Hva hjelper mot senebetennelse?

Relativ hvile, altså en reduksjon i aktivitetene som trigger smertene sammen med strukturert opptrening, gjerne i kombinasjon med trykkbølgebehandling viser seg å ha god effekt og ca 90% av av de som følger dette vil bli bra. Det er også flere andre lavrisiko behandlingsmodaliteter som massasje, nålebehandling (dry needling) og laser som kan hjelpe med å bli kvitt plagene.

Det som viser seg å ha størst effekt er et strukturert treningsoppsett i kombinasjon med trykkbølgebehandling. Treningen bør inneholde “eksentriske øvelser”, tunge og trege/langsomme styrkeøkter. Her må man måtte være forberedt på å trene med noe smerte, men det skal være håndterbart.

Hvordan behandle senebetennelse?

Du har noen behandlingsmetoder som er å anse som “lavrisiko” behandlinger. Dette innebærer trykkbølge, laser, nålebehandling, massasje og betennelsesdempende behandling. I mange tilfeller kan dette være nok, mens i andre tilfeller så må man over i noe mer avansert behandlingsformer som f.eks. injeksjonsbehandlinger og/eller kirurgi. Ved valg av mer avanserte behandlingsmetoder, må hver enkelt situasjon nøye vurderes da disse kan medføre større risiko for bivirkninger og man er ikke garantert noen økt effekt.

Trykkbølgebehandling

Trykkbølgebehandling (ESWT) har vist å være en av de mer effektive behandlingsmetodene mot senebetennelser og kroniske smerter i senemuskulaturen. Trykkbølgebehandling fungerer ved at man tilfører vevet i kroppen små mekaniske trykkbølger gjennom et lite trykkhammer i høy hastighet. Formålet med dette er å stimulere kroppens selvreparerende evne, gjennom å bryte ned det skadede vevet, for å igangsette produksjon av frisk vev på skadeområdet.

Trykkbølgebehandling kombinert med eksentriske øvelser har bevist seg å være et av de mer effektive løsningene mot de mer langvarige senebetennelsene. Trykkbølgebehandling kan du få tilbudt gjennom oss i Akutt Kiropraktikk. Les mer om effektene av trykkbølgebehandling.

Kiropraktor med trykkbølgebehandling av pasient

Laser behandling

Dersom man har svært sensitive sener hvor fysisk aktivitet av senen blir for smertefullt, kan Low Level Laser Therapy (LLLT), også kjent som laserbehandling være et alternativ. Denne behandlingsmetoden fungerer slik at lavenergi-laseren stimulerer cellene over det affiserte området til å produsere mer energi og stimulere kroppens egen sårtilhelning.

Denne behandlingsmetoden kan benyttes på smerter, betennelser og skader, enten de er akutte eller langvarige/kroniske. Forskning viser at LLLT har en positiv effekt på stoffskiftet i cellene, samt blodsirkulasjon lokalt rundt området hvor man utfører behandlingen. Behandlingen har tilnærmet ingen bivirkninger ved behandling av tendinopatier.

Kiroprakter med laserbehandling av kne

Tørrnålbehandling

Tørrnåling (Dry Needling) er en behandlingsmetode som også kan bli brukt behandlingen av senebetennelse. Tørrnåling fungerer slik at det settes akupunkturnåler på muskelknuter/trykkømme punkter og sener. Prosessen her fungerer slik at når tørrnålingen settes i en affisert sene så vil det føre reaksjoner på cellenivå som igjen kan stimulere til tilhelning av senen.

Denne behandlingsmetoden har vist seg å være effektivt mot både akutte og kroniske smerter i sener og det er tilnærmet ingen bieffekter når det blir utført korrekt.

Ultralydbehandling

Ultralydbehandling er en behandlingsform hvor man benytter høyfrekvente lydbølger (ultralyd) til å trenge gjennom vev for å behandle skadet cellervev. Det som skjer er at ultralyden har en oppvarmende effekt (termisk effekt) hvor denne effekten bidrar til økt vevstemperatur over skadeområdet. Dette vil forårsake økt energiomsetning og blodsirkulasjon som igjen vil trigge tilheling av sener og vev.

Denne behandlingsmetoden for senebetennelse viser seg å ha varierende effekt, og det anbefales derfor å benytte denne metoden når andre behandlingsmetoder ikke har gitt resultater.

Ultralydbehandling av kne

Kortison injeksjoner

Kortison injeksjoner har lenge vært en vanlig behandlingsform mot smerter i sener og ledd. Dette skyldes i stor grad den raske og effektive smertelindrende effekten denne har. Kortison blandes ofte med lokalbedøvelse (lidokain) og blir injisert inn i området som er affisert. Effekten kan allerede komme nesten umiddelbart, og ha en lindrende effekt i flere måneder. Veldig ofte er dette en fin behandlingsform dersom man i kombinasjon skal gjøre fremskritt av oppsatte rehabiliteringsmål der hvor smerten i startfasen er for voldsom. Dog viser det seg at kortison har en negativ langsiktig effekt på vev, og man bør derfor være i dialog med en lege/behandler som gjør en individuell vurdering før man benytter denne behandlingsmetoden. I de fleste tilfeller anbefales ikke kortison som førstevalget ved behandling av senebetennelser i dag.

Kiropraktor gir kortison injeksjon til pasient

PRP (Platelet Rich Plasma) - terapi

Dette er en behandlingsmetode hvor man tar utgangspunkt i pasientens eget blod til å stimulere frem helingsprosessen og stimulere til dannelsen av nye friske vev. Behandlingen fungerer slik ved at en viss mengde blod tappes fra pasienten, og blir deretter satt i en sentrifuge for å skille blodplatene fra resten av blodet. Blodplatene blir så injisert i skadeområdet, som regel via ultralydveiledning, slik at man treffer så presist som mulig.

Denne behandlingsmetoden for senebetennelse har foreløpig begrenset støtte fra forskning og derfor anbefales derfor å prøve andre behandlingsmetoder som trykkbølge og trening før man tyr til PRP-injeksjoner.

Kiropraktor gir PRP behandling til pasient

Senebetennelse oppsummert

Senebetennelse er ufarlig uavhengig om de er akutte eller langvarige, men kan bli svært smertefulle og i stor grad påvirke hverdagen negativt hvis det får utvikle seg. Det finnes flere andre tilstander som kan gi smerter i samme områdene som senebetennelse og det er derfor viktig å få stilt riktig diagnose slik at man kommer i gang med riktig behandling.

Vi i Akutt Kiropraktikk hjelper deg gjerne med å finne riktig behandling slik at du kan bli frisk raskest mulig.

Jostein Rommetveit

Jostein undersøker og behandler det meste av muskel- og skjelettplager, med stor interesse for plager i nakke, skuldre, albue, rygg, bekken, sete, hofter og fot, samt hodepine.

Har du vondt under foten eller i hælen?

Øvelser for nakke