Kiropraktor som behandler nakken til en kvinnelig pasient

Hodepine, migrene og svimmelhet

Hodepine

Hodepine er noe alle opplever fra tid til annen, og er en helt vanlig årsak til at vi kontakter kiropraktor. Hva som gjør at vi mennesker får vondt i hode, plutselig eller gjentagende, er det mange og sammesatte grunner til. Men har du hodepine hver dag er det ofte et tegn på at noe er galt og at du bør søke hjelp for dette.

Dame som holder seg til hode med tydelig hodepine

Muskelspenninger i nakken kan lede til at du opplever hodepine, lokaliseringen kan variere fra bakhodet, tinningen eller bak øynene. Muskulatur øverst i nakken har direkte kobling til den ytterste ryggmargshinnen som dekker hjernen og dette kan ofte være en av forklaringene til hvorfor spent muskulatur i nakken kan skape hodepine symptomer.

Kiropraktisk diagnostering og behandling er ofte en god løsning for å hanskes med smerter i hodet. Akutt Kiropraktikk arbeider med dette hver eneste dag, og kan finne årsaken til hodepinen din og dermed riktig behandling.

Migrene

Migrene er ikke som vanlig spenningshodepine, men en nevrologisk sykdom (ofte arvelig) som kan ha en varighet på alt fra en time til flere døgn. Årsaken til migrene kommer av en ubalanse i nervesystemet og gir blant annet dunkende smerter, overfølsomhet mot lys og lyder, feber og oppkast.

Migrene behandles med medikamenter, men studier har vist at manuelle behandlingsmetoder hos kiropraktor, fysioterapi og massasje kan ha en positiv effekt på migrene.

Noen tilfeller av migrene kan ha sitt opphav i ryggen hvor feil plassering av ryggvirvler kan påvirke nervesystemet. Ved behandling hos kiropraktor kan man derfor få redusert anfallenes hyppighet og varighet. Kiropraktoren ser ikke bare på rygg og nakke, men også tar en vurdering av hele din livssituasjon, hva du spiser og hva du jobber med.

Svimmelhet

Å gå til en kiropraktor fordi man virker litt svimmel kan kanskje høres rart ut, men muskelapparatet i øvre delen av nakken er meget delikat. Disse små musklene inngår som en av tre i kroppens balanseorgan, de to andre komponentene er øynene og buesystemet i ørene. I nakkemuskulaturen er det rikt med proprioceptorer eller balansefølere, og spenninger i denne muskulaturen kan forstyrre signalene fra disse sensorer til hjernen. Er dette tilfelle kan du oppleve svimmelhet.

En kiropraktor kan altså redusere muskelspenninger og eventuell påfølgende leddysfunksjon og dermed få svimmelheten forsvinne. Det er i disse tilfeller viktig å ha god kontakt med øvrige helsearbeidere for å utlukke at det ikke er annen mer alvorlig grunn til svimmelhet.

Har du hodepine eller vanlige ledsagende symptomer som svimmelhet, kvalme eller øresus så tar du kontakt med oss på tlf. 2407 2407. Vi kan hjelpe deg i dag.

Les mer om Kiropraktisk behandling av hodepine og migrene