Hodepine, migrene og svimmelhet

Hodepine

Hodepine er noe alle opplever fra tid til annen, og er en helt vanlig årsak til at vi kontakter kiropraktor. Hva som gjør at vi mennesker får vondt i hode, plutselig eller gjentagende, er det mange og sammesatte grunner til. Men har du hodepine hver dag er det ofte et tegn på at noe er galt og at du bør søke hjelp for dette.

Muskelspenninger i nakken kan lede til at du opplever hodepine, lokaliseringen kan variere fra bakhodet, tinningen eller bak øyet. Muskulatur øverst i nakken har direkte kobling til den ytterste ryggmargshinnen som dekker hjernen og dette kan ofte være en av forklaringene til hvorfor spent muskulatur i nakken kan skape hodepine symptomer.

Kiropraktisk diagnostering og behandling er ofte en god løsning for å hanskes med smerter i hodet. Akutt Kiropraktikk arbeider med dette hver eneste dag, og kan finne årsaken til hodepinen din og dermed riktig behandling.

Migrene og hodepine

Migrene

Migrene er ikke som vanlig spenningshodepine, men en nevrologisk sykdom (ofte arvelig) som kan ha en varighet på alt fra en time til flere døgn. Årsaken til migrene kommer av en ubalanse i nervesystemet og gir blant annet dunkende smerter, overfølsomhet mot lys og lyder, feber og oppkast.

Migrene behandles med medikamenter, men studier har vist at manuelle behandlingsmetoder hos kiropraktor, fysioterapi og massasje kan ha en positiv effekt på migrene.

Noen tilfeller av migrene kan ha sitt opphav i ryggen hvor feil plassering av ryggvirvler kan påvirke nervesystemet. Ved behandling hos kiropraktor kan man derfor få redusert anfallets hyppighet og varighet. Kiropraktoren ser ikke bare på rygg og nakke, men tar også en helhetsvurdering av din livssituasjon, blant annet kosthold og yrke.

Svimmelhet

Å gå til en kiropraktor fordi man virker litt svimmel kan kanskje høres rart ut, men muskelapparatet i øvre delen av nakken er meget delikat. Disse små musklene inngår som en av tre i kroppens balanseorgan, de to andre komponentene er øynene og buesystemet i ørene. I nakkemuskulaturen er det rikt med proprioceptorer eller balansefølere, og spenninger i denne muskulaturen kan forstyrre signalene fra disse sensorer til hjernen. Er dette tilfelle kan du oppleve svimmelhet.

En kiropraktor kan altså redusere muskelspenninger og eventuell påfølgende leddysfunksjon og dermed få svimmelheten forsvinne. Det er i disse tilfeller viktig å ha god kontakt med øvrige helsearbeidere for å utlukke at det ikke er annen mer alvorlig grunn til svimmelhet.

Har du hodepine eller vanlige ledsagende symptomer som svimmelhet, kvalme eller øresus så tar du kontakt med oss på tlf. 24072407. Vi kan hjelpe deg i dag.

Klikk her for å lese mer om typiske årsaker til hodesmerter og hvordan du selv kan motvirke dette!

Kiropraktisk behandling av hodepine

Kiropraktikk – et alternativ for behandling av hodepine og migrene

Mange tyr til medikamenter som aspirin eller ibuprofen for en midlertidlig demping av hodepine. Likevel, dersom hodepinen eller migrenen er stadig tilbakevendende, kan kiropraktisk behandling være et trygt og effektivt alternativ. Kiropraktorer tilbyr et medikamentfritt, noninvasiv og effektiv behandling for mange typer hodepiner. Behandlingen inkluderer spinal manipulasjon, neuromuskulær massasje og aktive og passive øvelser for å forebygge mot hodepine, samt hvordan håndtere den.

Hvert tilfelle av hodepine er unik og krever en grundig evaluering og diagnostisering før en behandlingsplan kan bestemmes. Hos de fleste som plages av hodepine vil spenning i rygg og nakke være en hovedårsak. Da kan profesjonelle kiropraktorer oppnå en tydelig forbedring ved å justere de to øvre cervikale ryggvirvler mellom torso og cervical ryggrad. Cervical justering kan også være hjelpsomt i de fleste tilfeller av klasehodepine og tilbakevendende tilfeller av generell hodepine, så lenge triggere unngås.

Her forteller vi litt om hvordan kiropraktisk pleie kan hjelpe med å lindre forskjellige typer hodepine.

Behandling av cervikogen hodepine eller nakkehodepine

Cervikogen hodepine, vil som navnet tilsier, starte i basen av hodet og typisk årsake snerte på en side som senere beveger seg til front. I de fleste tilfeller, vil det også være smerter på samme side i skulder eller armen.

Denne form for hodepine er blant de minst vanlige hodepinetypene og det ligger til grunn å tro at denne form for smerte er trigget av direkte traume eller har sin opprinnelse fra et underliggende problem med nakken.

Cervikogen hodepine bedres ofte ikke av medikamenter kjøpt over disk. Dette er en form for hodepine der kiropraktisk pleie er høyt anbefalt.

Muligheter for behandlinger en kiropraktor kan utføre denne form for hodepine kan være:

Spinal justering

Også kalt spinal manipulasjonsterapi. Denne prosedyren involverer bruk av hender (manuell) eller en gjenstand (elektronisk) for å lindre press på leddene ved å bruke kontrollert kraft. Det hjelper også å redusere inflammasjon og bedrer nervefunksjonen. Ved behandling av cervikogen hodepine, ligger fokuset på den cervikale ryggrad (øvre del av leddene i nakken).

Leddmobilisering

Leddmobilisering er en type terapi som brukes ved passiv flytting på målrettet ledd for å forbedre bevegelse eller redusere smerte. Denne behandlingen rettes mot den cervikale ryggrad og gjenplasserer dislokale ledd for å lindre kronisk cervikogen hodepine.

Behandle nakken med forskjellige øvelser

Dette er en aktiv form for kiropraktorbehandling. Den involverer nakkeøvelser for å bevege leddene og muskler under guiding av en profesjonell kiropraktor eller fysioterapaut. Hovedformålet med disse øvelsene er å strekke nakkemuskulaturen og redusere stramme muskler.

Migrene behandling

Migrene er en nevrologisk tilstand som karakteriseres av intense, svekkende hodepine. Andre symptomer som kvalme, svimmelhet og oppkast er svært vanlig. Til tross for at det finnes tilgjengelige medikamenter og sprøyter, kan også kiropraktisk behandling være hjelpsom, og har vist seg å være blant de mest effektive behandlingene innen migrene de siste årene. Noen av de standard behandlingsformene for en kiropraktor som behandler migrene er som følger:

Multidisiplinær migrene behandling

Denne behandlingen kombinerer kostholdsveiledning, avslapningsteknikker, stresshåndtering og fysisk terapi for å behandle og forebygge migreneanfall. Denne behandlingen har vist seg å kunne redusere migrenens varighet, hyppighet og komplikasjoner.

Nevromuskulær massasje

Denne massasjeteknikken fokuserer på frigjøre triggerpunkter i nakke, rygg og skulder for å lindre migrenesymptomene.

Behandling av spenningshodepine

Denne form for hodepine er vanskelig å skille fra migrene, da spenningshodepine er en lik type hodepine som kan forårsake en smerte som er vanskelig å beskrive – en form for stramhet rundt pannen eller bak i nakken. Den mest vanlige årsaken til spenningshodepine er muskelspenninger relatert til dårlig positur eller strekk over tid i nakke, skuldre, eller hode.

Modifisert kiropraktisk behandling som inkluderer nevromuskulær massasje og spinaljustering har vist seg å kunne hjelpe mot spenningshodepine.

Den unike kiropraktiske behandlingen teknikken som brukes mot spenningshodepine inkluderer:

Kraniocervival justering

Dette er en modifisert versjon av spinal justering som involverer en mer varsom tilnærming på nakkeleddene. Behandlingen gir rom for rytmisk bevegelse av de cervikale segmentene og hjelper på skiveutglidninger.

Oppsummering

Komplementær og alternative (CAM) terapitilbud som kiropraktorbehandling øker stadig i popularitet for å lindre og forhindre varierende smerter i ledd og muskler. Forskjellige kiropraktikkbehandlinger vil med høy sannsynlighet lindre hodepinen og redusere hyppigheten. Likevel: å finne den rette kombinasjonen av behandling kan av og til kreve litt tålmodighet, litt prøving og feiling, samt basiskunnskap til sideeffekter. For å oppnå de ønskede resultatene. Konsulter hos legen din eller en sertifisert kiropraktor før behandlingen starter.

Frode Vivot Sørholt

Med over 20 års erfaring som kiropraktor, har Frode behandlet det mest innen muskel- og skjelettplager hos både barn og voksne.

Øvelser for korsrygg

Nakkesmerter og kiropraktisk behandling