Vondt i hodet ?

På et eller annet tidspunkt vil vi alle oppleve hodesmerter eller hodepine. Hva dette skyldes er ikke godt å si, men ofte er dette et resultat av hvordan vi lever livene våres. Får vi nok søvn? Spiser vi nok? Beveger vi nok på oss? På et generelt grunnlag så anbefaler vi alle å leve så sunt som omstendighetene tillater oss. Når det er sagt så kan det være helt andre grunner til at du opplever hodepine. Det vil derfor være viktig å oppsøke en autorisert helsepersonell for å få avklart hva som kan skyldes hodepinen.

Akutt Kiropraktikk har selvsagt mange års erfaring med behandling av hodesmerter / hodepine, da dette er de vanligste plager hos våre pasienter. Vi har dyktige kiropraktorer som er trent til å finne og behandle rotårsaken som utløser symptonene.

Typiske hodepiner kan være

Spenningshodepine | Nakkehodepine | Migrene | Kjevehodepine | Legemiddelutløst hodepine | Tilfeldig hodepine

På denne siden vil du lære om hva som er de vanligste plagene / symptomene, samt hvordan disse behandles.

Hva er hodesmerter / hodpine?

Hodepine eller hodesmerte er en sekkebetegnelse på en rekke tilstander som gir smerter i hodet. Man vil kunne oppleve at hodepine kan komme fra muskelspenninger i nakken, bakhodet, bak øyet eller tinningen. Årsaken til hvorfor spent muskulatur i nakkeområde kan skape symptomer for hodepine, skyldes at muskulaturen i nakken har en direkte kobling til ryggmargshinnen. Det er denne hinnen som dekker hjernen og hodeområdet.

Hva er årsaken til hodepine / hodesmerter?

Årsaken til hodepine eller hodesmerter kan skyldes for eksempel:

• Lite søvn

• Uregelmessig kosthold

• Lite bevegelse

• Kjevespenninger

• Bruk av medikamenter

• Dehydrering

• Alkohol

• Skader i nakke og hode

• Spenninger som sitter i nakke, hals muskulatur eller øvre rygg og skuldre

• Hormonelle endringer

Typiske symptomer på hodepine / hodesmerte:

Typiske symptomer på hodepine kan være:

• Bankende smerter i hodet

• Spenninger/press rundt hodet

• Pulserende smerte foran i pannen

Hvilke ulike typer hodepiner / hodesmerter finnes det?

Det finnes en rekke ulike typer hodepiner. Noen er alvorlige, mens andre er mindre alvorlige.

Du har følgende typer:

• Spenningshodepine / tensjonshodepine

• Migrene

• Nakkehodepine

• Legemiddelutløst hodepine

• Tilfeldig hodepine

Behandling av hodepine eller hodesmerter

Avhengig av årsak og type hodepine vil kiropraktor kunne hjelpe, dels med manuell behandling av ledd, muskler o.l. og dels gjennom informasjon om forholdsregler i dagliglivet, kosthold, relevante øvelser eller trening.

Når du mottar diagnostisering fra din kiropraktor, kan også vedkommende undersøke mulighetene for deg å motta en annen type behandlingsform. På et generelt grunnlag så har muskel- og skjelettrelaterte hodepineformer, vist seg å ha en god effekt av kiropraktisk behandling.

Behandling av hodepine kan utføres gjennom:

• Spinal justering

• Leddmobilisering

• Nevromuskulær massasje

• Kraniocervival justering

Bruken av kiropraktor har økt i popularitet de siste årene, som et resultat av at behandlingsmetoden bidrar til å lindre og forhindre ulike smerter i leddmusklene. Til tross for at kiropraktisk behandling vil kunne gi en lindring av en evt. hodepine, er det viktig å ha tålmodighet og forståelse for at man må teste ut ulike behandlingsformer, for å avdekke hvem av disse som gir best resultat. Ved å bruke god tid på diagnostiseringen, så øker sannsynligheten for at man finner riktig behandlingsmetod som gir de ønskede effektene. Konsulter gjerne hos legen din eller en autorisert kiropraktor før selve behandlingen starter.

Hva kan du gjøre selv for å redusere hodesmerter eller hodepine?

• Hold deg i bevegelse. Utfør aktivitet/trening som løsner opp stivhet og stramme muskelknuter og øker blodsirkulasjonen

• Unngå stress - legg inn små pauser i hverdagen

• Gå en tur i skogen

• Spis sunt og regelmessig

• Få deg nok søvn

• Gjør enda mer av de tingene som gjør deg glad

• Utfør tøyningsøvelser for skulder og nakke

• Ha riktig sittestilling/holdning på arbeidsplass

Akutt Kiropraktikk tilbyr behandling av hodepinen din ved hjelp av en rekke tiltak – alt med det formål å hjelpe deg med å bli kvitt symptomene dine, samt forhindre at hodepinen kommer tilbake. Opplever du hodepine eller vanlige symptomer som svimmelhet, kvalme eller øresus så ta kontakt med oss på tlf. 24072407. Vi kan hjelpe deg i dag.

• Alle kan behandles for hoftesmerter.

• Selve behandlingstimen varer cirka 20min, men antallet behandlinger varierer fra pasient til pasient.

• Som ved enhver form for helsehjelp kan det oppstå bivirkninger. I denne sammenheng kan det være en følelse av å være sår eller stiv i ledd og muskulatur, hodepine og svimmelhet.

• Kr 590

Uavhengig av type konsultasjon.