Vondt i foten / ankelen?

Fotens oppbygning og struktur er både sammensatt og kompleks. Det overføres store krefter daglig over på bein og ledd. Selv ved vanlig hverdagsbevegelse så krever dette mye fra føttene våre. Steget vi tar er dermed utrolig viktig. Faller foten for mye innover (overpronasjon) eller utover (underpronasjon) i steget, vil dette ofte føre til belastningsskader i fot, ankel, underben, kne og hofte.

Akutt Kiropraktikk har mange års erfaring med behandling av fotsmerter og belastningsskader, og kan lindre fotsmerten ved å undersøke og behandle rotårsaken som utløser symptomene.

Typiske fot -og ankelsmerter kan være

Ankel overtråkk | Akillesenplager | Kul på hælen | Overpronasjon

På denne siden vil du lære om hva som er de vanligste plagene / symptomene, samt hvordan disse behandles.

Hva er fotsmerter og ankelsmerter?

Smerter i foten kan skyldes overbelastningsskader i form av brudd eller betennelse i foten. Du har noe som heter Plantar Fascitt som er en vanlig kronisk smertetilstand som skyldes et trekk i senevevet under foten. Slike forhold er ofte et resultat av overdrevene eller feil belastning av foten. Dersom musklene rundt ankelen og foten ikke er sterke nok, vil dette kunne gi en ubalanse i måten ankelen og foten beveger seg på. I utgangspunktet er ankelen og foten i seg selv veldig stabile på grunn av de mange leddbåndene som støtter. Dog kan det ved feilbelastning forårsake ubehagelige og varige plager.

Når det gjelder ankelsmerter, så skyldes dette veldig ofte en forstuing av ankelleddet (eksempelvis via sportslige aktiviteter). På sikt kan forstuing av ankelleddet medføre ustabilitet og løshet rundt ankelen, dersom korrekt behandling ikke blir gitt i tide. Dette skyldes at ankelleddet nå blir utsatt for flere forstuinger, dersom den allerede er blitt forstuet én gang. For å styrke ankelen krever det derfor riktig trening og kontinuitet i behandlingen.

Hva er årsaken til fotsmerter eller ankelsmerter?

Årsaken til fotsmerter eller ankelsmerter kan skyldes for eksempel:

• Belastningsskader

• Forstuing i ankelen

• Stramt nervevev

• Låsning i ankelleddet

Typiske symptomer på fotsmerter kan være:

• Smerter under hælen (Plantar Fascitt)

• Startsmerter - spesielt om morgenen eller etter å ha sittet lenge

• Smertene kan startes og lindres etter å ha gått en stund

• Forfotssmerter

• Vanligvis verst om morgenen og sent på dagen

• Nummenhet i tærne

• Kul på hælen

Typiske symptomer på ankelsmerter kan være:

• Hevelse omkring ankelen

• Smerter på yttersiden av foten

• Nedsatt funksjon i leddet

• Innskrenkede bevegelsesutslag i ledd

Hvilke ulike typer fotsmerter og ankelsmerter finnes det?

Det finnes en rekke ulike typer fot- og ankelsmerter.Noen er alvorlige, mens andre er mindre alvorlige. Du har følgende typer:

• Overpronasjon

• Plantar Fascitt

• Haglundshæl (kul på hælen)

• Mortons nevrom (nummenhet i tærne)

• Plager ved akillessene

• Metatarsalgi (forfotsmerter)

• Skjev stortå (Hallux Valgus)

Behandling av fotsmerter og ankelsmerter

Behandlingen starter med å gjennomføre en grundig sykehistorie, og en god diagnose for å kunne gi riktig behandling av fotsmerter og ankelsmerter, med fokus på koordinasjon, styrke og stabilitet. Det vil også være vesentlig å få innblikk i type fottøy du bruker, og i den anledning gi veiledning om valg av sko og treningsøvelser som er optimalt for din fot eller ankel. Behandling av fotsmerter og ankelsmerter hos kiropraktor består ofte av:

• Leddbehandling/manipulasjon

• Tøyninger

• Mobilisering

• Trykkbølgebehandling

• Stabiliserende trening og andre øvelser (f.eks sykling)

• Råd og veiledning

I forbindelse med en utredning av årsaken til problemet kan kiropraktor også vurdere om det er aktuelt med annen undersøkelse, behandling eller henvise videre til f.eks røntgen, MR eller osteopat.

Hva kan du gjøre selv for å redusere fotsmerter eller ankelsmerter?

Dette avhenger selvsagt av årsaken til smerten, men følgende kan prøves:

• Vurdere justering av skotøy dersom du opplever unormale belastninger eller feilstillinger

• Eventuelt fotstell og trykkavlastende plaster ved utvikling av forhorning av huden (liktorn)

• Korrigere belastningsmønster på trening og andre sportslige aktiviteter

• Gå i ulendt terreng for best mulig stimulering av fotens leddfunksjon og muskulatur

Akutt Kiropraktikk kan hjelpe deg med å finne årsaken til smertene dine, og gjennom riktig diagnose kan den optimale behandlingen stilles. Det er en fordel for deg, både med tanke på dine fot- og ankelsmerter, men også av hensyn til begrensninger i din hverdag, og ikke minst økonomisk, hvor du uten en korrekt diagnose kan risikere langtidsbehandling med begrenset effekt.

Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat på tlf. 2407 2407 - Vi hjelper deg gjerne.

• Alle kan behandles for hoftesmerter.

• Selve behandlingstimen varer cirka 20min, men antallet behandlinger varierer fra pasient til pasient.

• Som ved enhver form for helsehjelp kan det oppstå bivirkninger. I denne sammenheng kan det være en følelse av å være sår eller stiv i ledd og muskulatur, hodepine og svimmelhet.

• Kr 590,-

Uavhengig av type konsultasjon.