Nakkesmerter

Nakkens bevegelser består av et komplisert samspill mellom ledd, følsom dyp muskulatur og store deler av nervesystemet. Man er derfor helt avhengig av en god nakkefunksjon for å holde balansen, utføre presise bevegelser og orientere oss etter sanseinntrykk fra syn og hørsel. Blir det feil i ett av disse systemene påvirkes dette samspillet på en negativ måte med påfølgende smerter og ubehag fra nakken. Nakken vår er veldig bevegelig og er derfor spesielt utsatt for smerter etter akutte skader som f.eks. whiplash, slag eller fall.

Akutt Kiropraktikk har mange års erfaring med behandling av smerter. Nær halvparten av våre pasienter oppsøker hjelp for nakke-relaterte symptomer. Våre dyktige kiropraktorer er trent til å finne og behandle rotårsaken som utløser symptomene.

Typiske nakkesmerter kan være

Prolaps i nakken | Nakkeartrose (Slitasjegikt i nakken) | Akutte nakkesmerter / Kink i nakk | Cervical spondylose (nakkeslitasje) | Spinal stenose (stråling fra nakken)

På denne siden vil du lære om hva som er de vanligste plagene / symptomene, samt hvordan disse behandles.

Hva er nakkesmerter?

Nakken består av nakkevirvler med mellomvirvelskiver. Det er mange små ledd mellom disse virvlene, og det er også tett med leddbånd, muskler og sener. I tillegg er det i dette området mange nervetråder. Alle disse strukturene kan ved skader eller sykdommer føre til smerter. Smerter og stivhet i nakken er svært vanlig. Den vanligste årsaken er slitasjeforandringer, men ofte kan det være uklart hva som egentlig er årsaken. Årsaken til smerte kan skyldes mange enkeltfaktorer som jobber sammen.

Hva er årsaken til nakkesmerter?

Årsaken til nakkesmerte kan skyldes for eksempel:

• Dårlig holdning

• Direkte slag eller traumer i nakken, f.eks. whiplash, nakkesleng, slag eller fall

• Overbelastning av nakken

• Nerve i klem

• Skjev liggestilling

• Gal arbeidsstilling

• Mangel på aktivitet

• Degenerativ skivesykdom

Typiske symptomer nakkesmerter:

Typiske symptomer på nakkesmerte kan være:

• Smerte eller strålinger fra nakke til hode, skulderene og armene

• Kramper og stivhet i musklene rundt nakken.

• Spenning i nakkemuskel og andre nærliggende muskler

• Begrenset bevegelse i nakke

Hvilke ulike typer nakkesmerter finnes det?

Det finnes en rekke ulike typer nakkesmerter. Noen er alvorlige, mens andre er mindre alvorlige. Du har følgende typer:

• Prolaps i nakken

• Nakkeartrose (Slitasjegikt i nakken)

• Akutte nakkesmerter / Kink i nakk

• Cervical spondylose (Nakkeslitasje)

• Spinal stenose (stråling fra nakken til skuldre og armer)

Behandling av nakkesmerter

Behandlingen starter med å gjennomføre en grundig sykehistorie, og en god diagnose. For nakkesmerter kan kiropraktiske nakkejusteringer (også kalt manipulasjon eller manuell justering) bidra til å normalisere leddets funksjon. Denne justeringen er bevist å redusere smerte forårsaket av overbelastning av muskler, klemte nerver og andre komplikasjoner i nakken. Kiropraktorer bruker hendene i selve behandlingen og utfører en rekke metoder og teknikker for å gjenopprette normal funksjon i nakkens ledd, muskler bindevev og nervesystem.

Behandling av nakkesmerte kan utføres gjennom:

• Tøyninger

• Muskulære teknikker

• Stabiliserende trening og andre øvelser

• Nålebehandling

• Spesifikke leddbehandling

• Råd og veiledning

I forbindelse med en utredning av årsaken til problemet kan kiropraktor også vurdere om det er aktuelt med annen undersøkelse eller behandling. Nakkestivhet som i større eller mindre grad er relatert til muskel- og skjelettsystemet (muskler, ledd osv.) har ofte svært god effekt av kiropraktisk behandling.

Hva kan du gjøre selv for å redusere nakkesmerter?

• Hold deg i bevegelse. Utfør aktivitet som løsner opp stivhet og stramme muskelknuter

• Har du akutte smerter, prøv å bruk en ispose over smertestedet i ca 15 min 1 gang i timen

• Unngå stress og legg inn pauser i hektiske perioder.

• Sett av noen minutter til å tøye og strekke skuldre, armer og nakke for å varme opp musklene

• Masser egne skuldre eller få noen andre til å gi deg massasje. Massasjebevegelsene bør være repetitive.

Akutt Kiropraktikk kan hjelpe deg med å finne årsaken til smertene dine, og gjennom riktig diagnose kan den optimale behandlingen stilles. Det er en fordel for deg, både med tanke på dine nakkesmerter, men også av hensyn til begrensninger i din hverdag, og ikke minst økonomisk, hvor du uten en korrekt diagnose kan risikere langtidsbehandling med begrenset effekt.

Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat på tlf. 2407 2407 - Vi hjelper deg gjerne.

• Alle kan behandles for hoftesmerter.

• Selve behandlingstimen varer cirka 20min, men antallet behandlinger varierer fra pasient til pasient.

• Som ved enhver form for helsehjelp kan det oppstå bivirkninger. I denne sammenheng kan det være en følelse av å være sår eller stiv i ledd og muskulatur, hodepine og svimmelhet.

• Kr 590,-

Uavhengig av type konsultasjon.