Hoftesmerter

For mange dekker "hoften" et stort område, fra midje/bekken rygg, til lysken, utsiden av bekkenet, seteregionen, overgangen fra leddene til bekkenet og øvre del av låret. Dette åpner selvfølgelig for mange mulige problemer. Riktig diagnose er derfor kritisk, for å kunne tilby riktig behandling. Kiropraktorer er spesialister på muskel- og skjelettsystemet, og kan derfor vurdere stille riktig diagnose til dine hoftesmerter.

Akutt Kiropraktikk har mange års erfaring med behandling av hoftesmerter. Våre dyktige kiropraktorer er trent til å finne og behandle rotårsaken som utløser symptomene.

Typiske hoftesmerter kan være

Hofteleddsartrose | Bekhterevs sykdom | Leddgikt | Calvé-Legg-Perthes sykdom

På denne siden vil du lære om hva som er de vanligste plagene / symptomene, samt hvordan hoftesmerter behandles.

Hva er hoftesmerter?

Mange mennesker lider daglig av hoftesmerter. Smertene kommer som oftest enten fra lysken, utsiden av hoften, baken eller som stråler ned i leggen.

Hva er årsaken til hoftesmerter?

Hofteproblemer kan utløses av plutselige ulykker, langvarig overbelastning, feilbelastning eller en lidelse i selve hofteleddet. Hoftesmerter forekommer ofte hos de som er eldre. Tilstanden på plager i hoften kan variere fra å være akutte til mere varige plager. Ettersom hoften er det leddet som bærer mest vekt, så er det også det leddet som oftest blir rammet av plager. Belastningen av overvekt eller tyngre fysisk arbeid er ofte grunnen til at noen opplever ubehag i hofteområdet. Ved overbelastning av hoften vil muskelsenene kunne bli betente og dermed gi smerter ved bevegelse. Hoftesmerter kan også oppstår som et resultat av nerver i klem, brudd eller slitasje.

Årsaken til hoftesmerter kan skyldes for eksempel:

• Overbelastning av hoften over tid

• Feilbelastning av hoften

• Lidelse i selve hofteleddet

• Ubalanse i hoftens støttemuskulatur

• Direkte slag eller traumer mot hoften

• Skjev liggestilling

• Unormal funksjon mellom hofte og nærliggende muskler/ledd

Typiske symptomer hoftesmerter:

Typiske symptomer på hoftesmerter kan være:

• Vondt å ligge på siden

• Strålende smerter fra korsrygg til sete og videre nedover

• Nummenhet eller stikking, prikking eller sovende fornemmelser i benet

• Redusert styrke i benet og foten

Hvilke ulike typer hoftesmerter finnes det?

Det finnes en rekke ulike typer hoftesmerter. Noen er alvorlige, mens andre er mindre alvorlige. Du har følgende typer:

• Slitasjegikt/artrose (slitasje i hoften)

• Slimhinnebetennelse på utsiden av hoften (bursitt)

• Hoftedysplasi

• Lyskesmerter

Behandling av hoftesmerter

Behandling av hoftesmerter, eller spesifikke øvelser for hoftesmerter, avhenger av diagnosen som stilles. Belastningsskader og slitasjeproblemer får ofte positiv og lindrende effekt av enkelte øvelser / modifikasjon av trening, mens andre trenger en mer manuell behandling.

Behandling av hoftesmerte kan utføres gjennom:

• Spesifikke hoftebehandling/manipulasjon/korreksjon av ledd

• Tøyninger

• Mobilisering

• Muskulære teknikker

• Stabiliserende/styrketrening og andre øvelser

• Triggepunktbehandling

• Råd og veiledning

I forbindelse med en utredning av årsaken til problemet kan kiropraktor også vurdere om det er aktuelt med annen undersøkelse eller behandling. Hoftesmerter som i større eller mindre grad er relatert til muskel- og skjelettsystemet (muskler, ledd osv.) har ofte svært god effekt av kiropraktisk behandling.

Hva kan du gjøre selv for å redusere hoftesmerter?

Beste måten å behandle hoftesmertene selv er ved trening. Da er det viktig å fokusere på følgende:

• Utføre stabiliseringsøvelser ved bruk av ulike underlag

• Holde seg aktiv / i bevegelse - gå regelmessige turer, stå på langrenn, sykling eller annen aktivitet som holder deg i bevegelse over en lengre periode

• Tren styrke! Bygg opp muskulaturen rundt ryggen for å gjenvinne stabilitet og forebygge tilbakefall

• Utføre tøyninger etter hver treningsøkt - Ømme muskler har behov for å strekke ut, spesielt begrenset bevegelse i leddene. Derimot skal du passe på å ikke strekke/tøye dersom du har bekkenløsning.

Akutt Kiropraktikk kan hjelpe deg med å finne årsaken til smertene dine, og gjennom riktig diagnose kan den optimale behandlingen stilles. Det er en fordel for deg, både med tanke på dine hoftesmerter, men også av hensyn til begrensninger i din hverdag, og ikke minst økonomisk, hvor du uten en korrekt diagnose kan risikere langtidsbehandling med begrenset effekt.

Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat på tlf. 2407 2407 - Vi hjelper deg gjerne.

• Alle kan behandles for hoftesmerter.

• Selve behandlingstimen varer cirka 20min, men antallet behandlinger varierer fra pasient til pasient.

• Som ved enhver form for helsehjelp kan det oppstå bivirkninger. I denne sammenheng kan det være en følelse av å være sår eller stiv i ledd og muskulatur, hodepine og svimmelhet.

• Kr 590,-

Uavhengig av type konsultasjon.