Vondt i skulder - Skuldersmerter?

Alle armbevegelser er avhengige av normal rytmisk bevegelse mellom skulderblad, rygg, krageben og skulder. Dersom skuldermekanismen ikke fungerer, vil dette gi feilbelastninger i skulder, bryst, rygg, skuldre og armer. Skulderen er det mest bevegelige leddet du har i kroppen og det brukes konstant både på dagtid og nattestid. Skulderen brukes til mange ulike typer bevegelser som stiller store krav til leddet. På den ene siden er det for eksempel en kastebevegelse som er en rask og veldig kraftig bevegelse og på den andre siden langvarige statiske belastninger med skulder og arm hevet, slik man ser i mange arbeidssituasjoner, som for eksempel foran en datamaskin.

Akutt Kiropraktikk har mange års erfaring med behandling av skuldersmerter. Våre dyktige kiropraktorer er trent til å finne og behandle rotårsaken som utløser symptomene.

Typiske skuldersmerter kan være

Skuldermyalgi | SLAP-lesjon | Skuldertendinopati (senebetennelse) | Frossen skulder | Impingement Syndrom (avklemming i skulderen)

På denne siden vil du lære om hva som er de vanligste plagene / symptomene.

Hva er skuldersmerter?

Skulderen er et av de leddene med store bevegelsesområder. Ser man på leddets størrelse i kombinasjon med den begrensede stabiliteten, vil man se hvor utsatt skulderområdet er for skade. Statistikken tilsier at 4 av 5 skuldersmerter skyldes andre plager/problemer i kroppen. Ettersom det er mange ledd og muskler som aktiveres gjennom skulderen, er det ikke alltid like lett å finne årsaken til skulderplagene. Den kliniske diagnosen og undersøkelsen blir ofte derfor vanskelig og komplisert.

Hva er årsaken til skuldersmerter?

Det kan være flere årsaker til skuldersmerter. Et av de vanligste årsakene skyldes en såkalt funksjonsfeil som kan ha oppstått i arm eller skulder. Med funksjonsfeil, så menes det at samspillet mellom skulderblad og skulderledd ikke fungerer optimalt. Årsaken til en funksjonsfeil skyldes oftest skjev stabilisering av skulderen. Andre årsaker til skuldersmerter kan også være prolaps, muskelklnuter og låsninger som medfører smerter i nakkeområdet.

Årsaken til skuldersmerter kan skyldes for eksempel:

• Dårlig holdning

• Direkte slag eller traumer i skulderen

• Overbelastning av skulderen

• Ubalanse i skulderens støttemuskulatur

• Nerve i klem

• Skjev liggestilling

• Unormal funksjon mellom skulder og nærliggende muskler/ledd

• Gal arbeidsstilling

Typiske symptomer skuldersmerter:

Typiske symptomer på skuldersmerter kan være:

• Skuldersmerter når du sover på siden

• Skuldersmerter du sitter på kontoret foran en datamaskin

• Skuldersmerter på forsiden av skuldrene

• Skuldersmerter som stråler ut i armen

• Skuldersmerter under trening

• Skuldersmerter ved bevegelser som krever løft eller 90 graders vinkling av skulderen

Hvilke ulike typer skuldersmerter finnes det?

Det finnes en rekke ulike typer skuldersmerter. Noen er alvorlige, mens andre er mindre alvorlige. Du har følgende typer:

• Smerter fra muskulatur rundt skulder og nakke (skuldermyalgi)

• Skade på øvre bakre del av leddleppen i skulderen (slap-lesjon)

• Langvarige smerter og plager i skuldersenene (skuldertendinopati)

• Begrensede bevegelser av skulderleddet i en/flere retninger (frossen skulder)

• Irritasjon og betennelse av skulderleddets muskelsener (Impingement Syndrom)

Behandling av skuldersmerter

Skuldersmerter behandling starter med å gjennomføre en grundig sykehistorie, og en god diagnose. For skuldersmerter kan kiropraktiske leddbehandlinger (også kalt manipulasjon eller manuell justering) bidra til å normalisere leddets funksjon. Denne justeringen er bevist å redusere smerte forårsaket av overbelastning av muskler, klemte nerver og andre komplikasjoner i skulderen. Kiropraktorer bruker hendene i selve behandlingen og utfører en rekke metoder og teknikker for å gjenopprette normal funksjon i skulderen.

Behandling av skuldersmerte kan utføres gjennom:

• Tøyninger

• Mobilisering

• Muskulære teknikker

• Stabiliserende trening og andre øvelser

• Nålebehandling

• Trykkbølgebehandling

• Spesifikke leddbehandling/manipulasjon

• Råd og veiledning

I forbindelse med en utredning av årsaken til problemet kan kiropraktor også vurdere om det er aktuelt med annen undersøkelse eller behandling. Skuldersmerter som i større eller mindre grad er relatert til muskel- og skjelettsystemet (muskler, ledd osv.) har ofte svært god effekt av kiropraktisk behandling.

Hva kan du gjøre selv for å redusere skuldersmerter?

• Styr unna ensartede bevegelser og tren musklene i skulder og nakkeområdet

• Unngå overbelastning eller ensidig arbeid i skulderhøyde (eller høyere)

• Unngå dårlig holdning/høye skuldre - rett deg opp!

• Sett av noen minutter til å tøye og strekke skulder og arm for å varme opp musklene

• Få noen til å gi deg skuldermassasje og søk om profesjonell hjelp i god tid.

Akutt Kiropraktikk kan hjelpe deg med å finne årsaken til smertene dine, og gjennom riktig diagnose kan den optimale behandlingen stilles. Det er en fordel for deg, både med tanke på dine skuldersmerter, men også av hensyn til begrensninger i din hverdag, og ikke minst økonomisk, hvor du uten en korrekt diagnose kan risikere langtidsbehandling med begrenset effekt.

Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat på tlf. 2407 2407 - Vi hjelper deg gjerne.

• Alle kan behandles for hoftesmerter.

• Selve behandlingstimen varer cirka 20min, men antallet behandlinger varierer fra pasient til pasient.

• Som ved enhver form for helsehjelp kan det oppstå bivirkninger. I denne sammenheng kan det være en følelse av å være sår eller stiv i ledd og muskulatur, hodepine og svimmelhet.

• Kr 590,-

Uavhengig av type konsultasjon.