Trykkbølgebehandling - Slik fungerer det

Hva er trykkbølgebehandling?

Det finnes i prinsippet to hovedtyper innenfor trykkbølgebehandling. Radial (RSWT) og fokusert (FSWT). Vi bruker Radial, som er den vanligste formen innenfor muskel og skjelett og som har best dokumentert effekt. Det er kun denne typen (radial) vi omtaler i resten av artikkelen.

Trykkbølgebehandling har lenge vært brukt innen ortopedi, fysioterapi, kiropraktikk, idrettsmedisin, urologi og veterinærmedisin. Trykkbølgebehandling ble først effektivt brukt i behandlingen av nyrestein. I nyere tid har den også blitt et av de viktigste verktøyene vi har innen behandling av overbelastninger, betennelsestilstander og skader i sener og muskulatur, samt hælsporer og plantar fascitt. Det som ofte omtales som senebetennelser har i de senere årene vist seg å være overbelastninger hvor det er en ubalanse mellom belastning og kroppens evne til å reparere skadet vev.

Trykkbølgebehandlingen stimulerer kroppens egen evne til å reparere det skadete vevet gjennom å skape en lokal inflammasjonstilstand som stimulerer til sårtilhelning og dannelse av friskt vev. Trykkbølgebehandling kan også bryte ned forkalkninger i senen i f.eks. skulder og akilles. Effekten av trykkbølgebehandling er i dag godt dokumentert og vi ser også god effekt ved bruk i klinikken.

Ofte kombineres behandlingen med tradisjonell kiropraktisk behandling og rehabiliteringstrening for bedre resultat. En trykkbølgebehandling varer typisk 5-10 minutter. Dette avhenger også av om det er flere enn ett område som må behandles.

Typiske bruksområder kan være ved

Betennelse i foten | Betennelse i armen | Korsryggsmerter |

Når trenger jeg trykkbølgebehandling?

Plager hvor det er indikasjon for trykkbølgebehandling:

• Plantar fascitt (smerte under foten)

• Triggerpunkter i muskulatur

• Hælsporer

• Tennisalbue

• Golfalbue

• Beinhinnebetennelse

• Senebetennelse/seneoverbelastning

• På innsiden eller utsiden av underarmen (tennis albue)

• Akillesen

• Biceps senefestet

• Kneet (jumpers knee og runners knee)

• Skulder

Gjør behandlingen vondt?

Det er vanlig at man får ubehag eller smerte under behandlingen siden målet med behandlingen er å stimulere til lokal inflammasjon og nedbrytning av skadet vev som første ledd i tilhelingsprosessen. Styrken og intensiteten på trykkbølgen kan modereres så det blir mindre smertefullt, men det anbefales ikke å redusere denne for mye da det vil avvike fra det som er optimal dose for behandlingen og det vil ta lenger tid å oppnå ønsket resultat.

Mange pasienter vil faktisk oppleve en umiddelbar smertelindring etter behandlingen. Men innen 2–4 timer etter behandlingen kan de oppleve noe sårhet i det behandlede området. Denne sårheten er som regel mild til moderat og de fleste tåler dette fint.

Hvor mange behandlinger trenger jeg?

Antall behandlinger varierer avhengig av indikasjon og vevsrespons. Det er vanskelig å gi et eksakt svar da vi heller måler progresjon i form av smertelette og økt funksjon, ikke antall behandlinger. Effekten av behandlingen er likevel kumulativ, og vi ser at man typisk trenger 4-5 behandlinger. Du kan likevel oppleve lindring etter den første behandlingen, for de typiske plagene. For de plagene hvor trykkbølgebehandling er anbefalt blir 8 av 10 helt friske. Ofte kombineres behandlingen med et opptreningsprogram, litt avhengig av hvilken plage det gjelder. I disse tilfellene ser vi at 9 av 10 blir friske.

Hvordan foregår behandlingen?

Trykkbølgebehandling er en ikke-invasiv behandling. Applikasjonen er enkel og lett. Start behandling i 3 trinn:

1. Plassering av området som skal behandles
    Området som skal behandles lokaliseres ved hjelp av palpasjon for å levere behandlingen nøyaktig.

2. Gelpåføring

Tilstrekkelig mengde gel påføres området i trinn 1. Bruk av gel er nødvendig for å overføre de akustiske bølgene effektivt og jevnt.

3. Oppstart av behandling
    ”Trykkbølgepistolen” skyves lett mot området som skal behandles og startknappen trykkes inn.

4. Selve behandlingen
    Selve behandlingen skjer ved at det gjennomføres typisk 2-3000 slag/vibrasjoner rettet mot vevet som skal behandles. Dette skjer med svært høy frekvens og relativt høyt trykk. Alle de nevnte faktorene varierer i forhold til plagen som behandles og pasientens utgangspunkt.

Hvor ofte vil jeg trenge behandlingen?

Behandlingen krever som nevnt ofte cirka 4–5 behandlinger og disse utføres med 3–7 dagers mellomrom, avhengig av pasientens plage, toleranse og vevsrespons. Klikk her for pris per behandling.

Er det noe jeg må ta hensyn til etter behandlingen?

Det anbefales at pasienter avstår fra noe mer enn lett fysisk aktivitet i ca. 48 timer etter hver behandlingsøkt.

Vil jeg føle smerte etter behandlingen?

Mange pasienter vil oppleve en umiddelbar smertelindring etter behandlingen. Men innen 2–4 timer etter behandlingen kan de oppleve noe sårhet i det behandlede området. Denne sårheten er som regel mild til moderat og de fleste tåler dette fint.

Hvilke bivirkninger har trykkbølgebehandling?

Den vanligste bivirkningen er som nevnt smerter i området som er behandlet. Mindre vanlige bivirkninger er små blåmerker, noe rødhet eller mild hevelse.

Er det noe jeg må ta hensyn til etter behandlingen?

Kan alle få trykkbølgebehandling?

Det finnes tilfeller hvor trykkbølgebehandling ikke skal brukes eller at det må gjøres en nøye vurdering før oppstart, litt avhengig av området som skal behandles. Eksempler på dette er akutt inflammasjon, graviditet (spesielt i første trimester), nylig fått gjennomført behandling med kortison eller lignende preparat i området som skal behandles, behandling rundt vekstsonene i bein hos barn, visse blodsykdommer, personer med kreftsvulst, bruk av blodfortynnende medisiner eller ved mistanke om blodpropp. Det skal helles ikke brukes over organer eller hovednerver.

Det anbefales ikke å ta betennelsesdempendemedisiner som voltaren (nsaids) før eller rett etter behandling. Dette er ikke fordi det er farlig, men kan føre til at trykkbølgebehandlingen gir mindre effekt siden en del av behandlingen er å lage en lokal betennelsestilstand I vevet som behandles. Voltaren og andre betennelsesdempende medikamenter kan hemme deler av denne prosessen.

• De aller fleste kan behandles for trykkbølgebehandling.

• Trykkbølgebehandling kan vare alt fra 5-15min. Dog vil antall behandlinger varierer fra pasient til pasient. Forskning tilsier at 4 behandlinger med trykkbølge er optimalt for å oppnå ønsket effekt.

• Som ved enhver form for helsehjelp kan det oppstå bivirkninger. I denne sammenheng kan det være en følelse av å være sår eller øm i ledd og muskulatur etter en trykkbølgebehandling, men dette er ikke farlig.

• Kr 700,-

Per trykkbølgebehandling.